Kind met autisme
Kind met autisme
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Over school
 School algemeen
 Asperger kind op reguliere school loopt vast en nu
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathilde79
Average Member

732 Posts

Posted - 27/09/2013 :  22:58:23  Show Profile  Reply with Quote
Wie heeft er tips voor mijn dochter met Asperger in het reguliere onderwijs? Dochterlief doet 2,5 uren over een werkje van een half uurtje. Ze doet bijna niks meer, krijgt werk niet af en kijkt maar wat om haar heen. Het is nogal lastig om boven water te krijgen waarom ze dit doet, ze communiceert dit niet helder.

Ze heeft een klas overgeslagen, is HB. Ze krijgt genoeg uitdaging, dit is het probleem niet. Ik vermoed zelf de moeilijkheidsgraad en nooit hebben geleerd te leren (ze wist altijd alles gewoon al). Lage motivatie en trage werksnelheid. Juf zit ook met handen in haar, weet niet dat ze Asperger heeft. Laten nablijven als ze werk niet af heeft geeft giga veel stress waar ik thuis dan weer de profijt van heb, haar laten werken op eigen tempo betekend dat ze amper nog wat doet. Ze kijkt zo uren om zich heen, ze vind er ook geen ene moer aan zegt ze. Waarom moet ik in vredesnaam rekenen? Ik heb toch een rekenmachine? En waarom moet ik topo leren? Ik kan het toch opzoeken op google?

Tips?

Ik wil haar zo graag op reguliere houden, SBO past ze niet met haar hoge IQ. Maar ik maak me wel zorgen of dit wel goed komt zo?

Kan haar ook niet laten aanlummelen zo of wel? Thuis voeren we lik op stuk beleid, maar ik neem stukje school er niet bij, thuis gaat het goed en ik ben geen juf. Wat kan ik juf adviseren? Wat mag ik wel en niet verwachten, ik heb geen idee.

levis
Junior Member

Netherlands
396 Posts

Posted - 28/09/2013 :  07:39:51  Show Profile  Reply with Quote
ik heb beide kinderen juist naar een goede sbo gedaan vanwege hun hoge iq. Mijn dochter zit nu in dr eerste week. En mijn zoontje heeft nooit regulier gezeten. Ik vind het zalig! Alles wat erin zit wordt er voor mijn gevoel uitgehaald.

Groet Lianne
Go to Top of Page

Lizzy
Average Member

966 Posts

Posted - 28/09/2013 :  12:13:17  Show Profile  Reply with Quote
Waarom weet de juf niet dat ze Asperger heeft?
Kijk als er geen problemen zijn kan ik me nog wel voorstellen dat je het niet vertelt, maar nu zijn er wel problemen. Hoe kan juf het oplossen als ze niet weet wat er allemaal speelt?
Daarmee wil ik niet zeggen dat juf gelijk een oplossing zal hebben als ze het wel weet, maar dit komt mij niet helemaal eerlijk over. Wel hopen dat juf een oplossong heeft, maar niet alles willen vertellen.
Misschien zou begeleiding vanuit een rugzakje kunnen helpen? Dan kan zowel de leerkacht als jou kind begeleiding krijgen binnen het reguliere onderwijs.

Er kunnen nu tal van oorzaken zijn;
- het niet geleerd te hebben om te leren (HB)
- opstartproblemen (ASS)
- niet begrijpen wat er precies van je verwacht wordt
- het niet kunnen vragen om hulp
enz

Succes en sterkte.
Go to Top of Page

Pabs
Junior Member

Netherlands
228 Posts

Posted - 29/09/2013 :  07:52:11  Show Profile  Reply with Quote
Ik snap je keuzes niet...hier een jongen op cluster 4 basis en nu op cluster 4 vwo...
Niet gezegd dat als ze een hoog iq hebben er dan geen verdere hulp nodig is, zeker als je kiest voor regulier zou ik wel de juf inlichten maar of je er ook iets aan hebt? Vaak hebben ze de kennis niet..
Succes!
Go to Top of Page

Pluk
Junior Member

291 Posts

Posted - 29/09/2013 :  10:02:27  Show Profile  Reply with Quote
Onze zoon zit ook op het reguliere onderwijs, heeft net als jou kind een klas overgeslagen. Hier weten ze op school gewoon van zijn asperger en hebben we elke 6 weken met elkaar een bijeenkomst om over hem en eventuele problemen (zowel thuis als op school) te praten. En wordt hij dus zowel op school als thuis hetzelfde aangepakt.

Hij heeft een rugzakje en daardoor is er de mogelijkheid om de toetsen 1 op 1 met hem af te nemen, hij heeft namelijk de kennis wel maar weet deze niet om te zetten tot een antwoord op papier, er is nu een laptop voor hem aangevraagd in de hoop dat het daarmee wel lukt (hij heeft nogal moeite met schrijven)\

De laatste tijd is hij er boos, zowel op school als thuis. Mijn man is erachter gekomen dat dit is omdat hij dingen moet doen die hij niet leuk vind (tja zijn schoolloopbaan ging tot nu toe redelijk met 2 vingers in de neus maar nu in groep 5 wordt er meer van hem gevraagd). Zijn huiswerk schrijven we op een planner en hij kijkt elke avond wat hij moet doen en dan gaan we dat ook doen, soms heeft hij geen zin en wil hij niet, we laten dit dan ook zitten maar leggen wel uit dat het zijn eigen verantwoording is.\

En ja vorige week moest hij nablijven omdat hij weigerde mee te doen met een leesoefening in de klas (dat ken ik al dus dat doe ik niet), bleek ook dat hij dacht dat wij alleen maar leuke dingen doen en hij niet. Dus maar even uitgelegd dat ik zuigen en dweilen ook helemaal niet leuk vind maar het moet doen en dat papa ook niet alles even leuk vind om te doen op het werk.
Go to Top of Page

Mammavanvijf
Advanced Member

Netherlands
2574 Posts

Posted - 29/09/2013 :  12:29:58  Show Profile  Visit Mammavanvijf's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Mathilde79

Wie heeft er tips voor mijn dochter met Asperger in het reguliere onderwijs? Dochterlief doet 2,5 uren over een werkje van een half uurtje. Ze doet bijna niks meer, krijgt werk niet af en kijkt maar wat om haar heen. Het is nogal lastig om boven water te krijgen waarom ze dit doet, ze communiceert dit niet helder.

Ze heeft een klas overgeslagen, is HB. Ze krijgt genoeg uitdaging, dit is het probleem niet. Ik vermoed zelf de moeilijkheidsgraad en nooit hebben geleerd te leren (ze wist altijd alles gewoon al). Lage motivatie en trage werksnelheid. Juf zit ook met handen in haar, weet niet dat ze Asperger heeft. Laten nablijven als ze werk niet af heeft geeft giga veel stress waar ik thuis dan weer de profijt van heb, haar laten werken op eigen tempo betekend dat ze amper nog wat doet. Ze kijkt zo uren om zich heen, ze vind er ook geen ene moer aan zegt ze. Waarom moet ik in vredesnaam rekenen? Ik heb toch een rekenmachine? En waarom moet ik topo leren? Ik kan het toch opzoeken op google?

Tips?

Ik wil haar zo graag op reguliere houden, SBO past ze niet met haar hoge IQ. Maar ik maak me wel zorgen of dit wel goed komt zo?

Kan haar ook niet laten aanlummelen zo of wel? Thuis voeren we lik op stuk beleid, maar ik neem stukje school er niet bij, thuis gaat het goed en ik ben geen juf. Wat kan ik juf adviseren? Wat mag ik wel en niet verwachten, ik heb geen idee.

Is er geen Leonardo onderwijs bij jullie? Bij ons zijn er meerdere Aspergers op het Leonardo. Daar is wel uitdaging en daar leren ze ook om te leren, want dat blijken HB toch wel lastig te vinden.
Een ander advies heb ik zo niet....
Go to Top of Page

Femke
Junior Member

Netherlands
358 Posts

Posted - 29/09/2013 :  12:50:26  Show Profile  Reply with Quote
Zou een timetimer niet kunnen helpen. Ik heb opstartproblemen (Asperger misschien ook milde add) en ik doe langer over iets doen als het mij niet interesseert, stel het soms ook uit. Maar als ik weet dat ik aan tijd verbonden ben en het belangrijk is dat ik het doe/af maak, dan kan ik me daar overheen zetten en door werken, zelfs geconcentreerder en langer dan een ander dat kan. Heb namelijk ook gevoel voor verantwoordelijkheid. Mij werd in mijn jeugd verteld dat je soms dingen moet doen die je niet leuk vindt omdat dat bij het leven hoort en soms je dat moet doen om uiteindelijk verder te komen in het leven. Dat deed mij vroeger wel wat. Ik wilde altijd precies weten hoe dingen zijn en zocht dat uit. Ik hield veel van lezen. En heb atheneum kunnen doen.

Ik wil toevoegen dat je dochter wel wat meer tijd (dus bv 45 minuten in plaats van 30 min) moet worden gegeven dan een ander kind nodig heeft om haar succes te laten ervaren en bij aanhoudend succes kan iets van de tijd afgehaald worden voor zover zij dat aan kan. Heb nagedacht, het kan ook de moeilijkheidsgraad zijn net wat Lizzy zegt en het niet kunnen hulp vragen of uitleggen waar het probleem zit. Wat voor gedrag zou ze laten zien als de moeilijkheidsgraad wat aangepast wordt. Misschien moet uitgezocht worden waar het probleem precies ligt om het goed te kunnen oplossen.

Het is goed mogelijk dat ze op school langzamerhand ook een vermoeden bij je dochter van ass/asperger krijgen, denk je niet? Ik las net je bericht over koptelefoon en dan in combinatie met deze informatie zou dat goed kunnen. Speciaal onderwijs is nog ver weg. Eerst moeten ze proberen je dochter te helpen met de know-how die zij zelf hebben en dat is veel al die jaren met ass-kinderen opgebouwd, dan eventueel rugzak wie zegt dat dit niet gaat lukken. Jouw dochter heeft recht op begrip voor haar moeilijkheden. En gerichte hulp. Het zou niet eerlijk zijn als men denkt dat ze zo doet omdat ze opstandig of lui is en daarvoor gestraft zou worden.

Edited by - Femke on 29/09/2013 15:01:58
Go to Top of Page

Mathilde79
Average Member

732 Posts

Posted - 29/09/2013 :  19:01:29  Show Profile  Reply with Quote
Bedankt voor het meedenken en de tips, er zitten hele fijne tussen!

Reden dat juf het nog niet weet is niet omdat we niet open willen zijn hoor, laat dit duidelijk zijn. We weten het nu een jaar of 2 en kind was rolmodel op school. Waarom moet je de stempel verkondigen als het goed gaat was onze insteek? Je kunt het kind ook opzadelen met een stempel waar het misschien helemaal geen last van heeft? Het is echt sinds paar weken, nu ze in groep 6 zit. 6 Is aanzienlijk moeilijker dan 5 en wat Pluk ook zegt, er wordt steeds meer van d'r gevraagd, waardoor ze eerder misschien niet vastliep en nu wel.

Er is fijn contact met school en met juf heb ik al afgesproken in plaats van 4 werkjes er 3 te eisen, legt iets minder druk, maar is wel duidelijk wat af moet. Ik heb ook aangegeven dat ik het fijn vindt dat juf aan de bel trekt en dat ik ook wil dat ze dit blijft doen omdat dochterlief moeilijk is. In oktober hebben we gesprek en ga ik de Asperger bespreekbaar maken, eerst mail ik onze psycholoog voor advies over één en ander. Ik denk namelijk zelf dat school ook allang wel in de gaten heeft dat Nore anders is, maar ja, dit communiceer je ook niet zomaar naar ouders of wel? Tot dusver konden ook zij prima met Nore omgaan, het is echt sinds kort.

Het is individueel onderwijs, dus er is hopelijk veel mogelijk. Jouw lijstje Lizzy zal ik hier in meenemen...

Nore heeft al een handelingsplan, gericht op haar HB. Zo is er naast meer uitdaging en versnelling/verdieping veel aandacht geweest voor onder andere: Omgaan met kritiek en leren fouten te maken.
Go to Top of Page

Mathilde79
Average Member

732 Posts

Posted - 29/09/2013 :  19:10:00  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Pluk

Onze zoon zit ook op het reguliere onderwijs, heeft net als jou kind een klas overgeslagen. Hier weten ze op school gewoon van zijn asperger en hebben we elke 6 weken met elkaar een bijeenkomst om over hem en eventuele problemen (zowel thuis als op school) te praten. En wordt hij dus zowel op school als thuis hetzelfde aangepakt.

Hij heeft een rugzakje en daardoor is er de mogelijkheid om de toetsen 1 op 1 met hem af te nemen, hij heeft namelijk de kennis wel maar weet deze niet om te zetten tot een antwoord op papier, er is nu een laptop voor hem aangevraagd in de hoop dat het daarmee wel lukt (hij heeft nogal moeite met schrijven)\

De laatste tijd is hij er boos, zowel op school als thuis. Mijn man is erachter gekomen dat dit is omdat hij dingen moet doen die hij niet leuk vind (tja zijn schoolloopbaan ging tot nu toe redelijk met 2 vingers in de neus maar nu in groep 5 wordt er meer van hem gevraagd). Zijn huiswerk schrijven we op een planner en hij kijkt elke avond wat hij moet doen en dan gaan we dat ook doen, soms heeft hij geen zin en wil hij niet, we laten dit dan ook zitten maar leggen wel uit dat het zijn eigen verantwoording is.\

En ja vorige week moest hij nablijven omdat hij weigerde mee te doen met een leesoefening in de klas (dat ken ik al dus dat doe ik niet), bleek ook dat hij dacht dat wij alleen maar leuke dingen doen en hij niet. Dus maar even uitgelegd dat ik zuigen en dweilen ook helemaal niet leuk vind maar het moet doen en dat papa ook niet alles even leuk vind om te doen op het werk.

Jouw verhaal is bijna identiek aan die van mijn dochter. Bij ons precies hetzelfde. Ik zal het aankaarten op school en hopen op mogelijkheid tot rugzakje.
Go to Top of Page

Femke
Junior Member

Netherlands
358 Posts

Posted - 30/09/2013 :  09:32:29  Show Profile  Reply with Quote
@Mathilde ik denk dat je een verstandige keuze maakt door het zelf aan school te vertellen in plaats van dat zij hun vermoedens aan jou uitspreken. En het is goed dat je zaken voor bent voordat het echt mis gaat. Een rugzak kan je dochter verder helpen voor nu en in de toekomst.

Het is belangrijk om er achter te komen waarom een kind zich op een bepaalde manier gedraagt. Uit alleen de uiting van het gedrag is dat niet altijd te herleiden. Er wordt vaak naar een patroon hierin gekeken om de reden te achterhalen, want dan kan de oplossing daarop gericht worden. Een kind met ass dat haar taak niet doet, kan als reden hebben dat zij de nut hiervan niet inziet en dan weigert om die taak te doen. Daar moet anders mee omgegaan worden dan als de reden ligt in trage informatieverwerking of geen hulp kunnen vragen.

Houdt moed @Mathilde je dochter heeft het vermogen om zich aan te passen en haar moeilijkheden te compenseren en met hulp kan zij heel ver komen. Ze is nu ook beter kneedbaar dan als zij ouder wordt.

Edited by - Femke on 30/09/2013 09:36:32
Go to Top of Page

Mathilde79
Average Member

732 Posts

Posted - 30/09/2013 :  10:36:34  Show Profile  Reply with Quote
Bedankt voor je lieve reactie, doet me goed. Ik ben benieuwd aan welke voorwaarden moet worden voldaan om een rugzakje te kunnen krijgen, weet iemand dat?

Ze heeft inderdaad heel veel mogelijkheden, naast haar IQ weet ik het al sinds ze heel jong is en hebben we alles stapje voor stapje met haar opgebouwd.
Go to Top of Page

Pluk
Junior Member

291 Posts

Posted - 30/09/2013 :  13:43:46  Show Profile  Reply with Quote
hier zijn ze op school bij de eerste tekenen van raar gedrag (groep 1) al begonnen met observeren door de IB-er van school (al die observatie verslagen moesten ook bewaard blijven).
Daarna is hij getest op IQ en andere dingen en daar kwam dus asperger uit. Ondertussen had een AB-er op school hem ook al geobserveerd.

Daarna hebben we heel veel formulieren in moeten vullen (zowel school als wij), dat is met alle observaties ingeleverd (hier is dat allemaal door school geregeld, heb ook wel eens gehoord dat er ouders zijn die dit allemaal zelf bij elkaar moeten scharrelen en zelf moeten regelen).

Toen kregen we een brief dat de aanvraag ontvangen was en dat we binnen dan en 8 weken de uitslag zouden krijgen. 2 weken later lag die al in de bus, met daarop dat hij rec 4 was en we konden kiezen tussen speciaal onderwijs of regulier onderwijs met een rugzak
Go to Top of Page

Lizzy
Average Member

966 Posts

Posted - 30/09/2013 :  14:18:17  Show Profile  Reply with Quote
Ik vind het bij dit soort schoolproblemen ook altijd een aanrader om de verschillende cijfers waaruit het IQ is samengesteld te weten.
Zowel het cijfer voor verbaal als performaal als informatieverwerking!
Soms scoort een kind met ASS, (zie je vooral bij Asperger) HB, heeft het een hoog verbaal of performaal en het andere superhoog maar is de informatieverwerking aanzienlijk lager. Dan moet je op een andere manier leren dan wanneer de informatieverwerking ook op HB niveau is.
Succes.
Go to Top of Page

Marisa7
Junior Member

169 Posts

Posted - 30/09/2013 :  20:08:01  Show Profile  Reply with Quote
Bij mijn dochter van 6 jaar is dat ook zo. Verbaal op Hb niveau, performaal onder het gemiddelde. Maakt het allemaal een stuk lastiger. Ze is net in groep 3 begonnen en krijg nu al een mail dat ze, na de eerste leestoets, niet voldoende heeft gescoord en krijgt een 'extra leespakketje' mee naar huis morgen. Ik ben benieuwd hoe dit jaar zal gaan...
Go to Top of Page

Lizzy
Average Member

966 Posts

Posted - 30/09/2013 :  20:17:40  Show Profile  Reply with Quote
Ik ken echt dramatische voorbeelden:
verbaal boven gemiddeld
performaal HB
informatieverwerking laag begaafd
En dat in 1 kind...
Go to Top of Page

Mathilde79
Average Member

732 Posts

Posted - 06/10/2013 :  20:06:17  Show Profile  Reply with Quote
Gesprek met school heeft inmiddels plaatsgevonden. Was heel positief gelukkig. Juf gaat kijken naar aanpassingen hier en daar.
Bedankt voor jullie tips en meedenken.
Go to Top of Page

Marijke
Administrator

Netherlands
5563 Posts

Posted - 06/10/2013 :  23:17:33  Show Profile  Visit Marijke's Homepage  Reply with Quote
Mijn dochter heeft ook een hoog IQ en gedijt erg goed op speciaal onderwijs....ze is dan wel erg slim maar alles kost haar veel meer energie (waardoor snelle overprikkeling en angsten) en ze doet overal veel langer over (snel afgeleid, pietje precies) én ze heeft veel sturing nodig sociaal emotioneel (leunt dan erg op leerkracht). Ze doet nu VMBO-t speciaal onderwijs, en dat redt ze net. Ze haalt allemaal 9's en 10'nen maar wat belangrijker is, ze kan zich zelf redden, is happy en niet gestressed door overvraging.

Ieder kind is anders natuurlijk en dit gaat over mijn dochter. En ook op regulier kunnen hele goede leerkrachten rondlopen die er weg mee weten. Maar ik wou het je toch vertellen zodat je dat ook in je overwegingen kunt meenemen....

Fijn trouwens dat het gesprek positief was!

Go to Top of Page

Mathilde79
Average Member

732 Posts

Posted - 07/10/2013 :  21:54:04  Show Profile  Reply with Quote
Heel fijn, dank je Marijke. Ik zou voor het voortgezet graag willen dat Nore in aanmerking komt voor een clusterschool. Maar als het zo blijft gaan als nu komt ze hier niet voor in aanmerking. Ze kan volgens juf nog prima functioneren, juf had er geen autisme achter gezocht, maar vielen wel dingen op z'n plek.

Thuis echter begint het hoe meer eisen er op school aan d'r gesteld worden wel minder ''smooth'' dus daar vrees ik wel voor. We hebben helaas nog een weg te gaan voor speciaal onderwijs in zicht komt. Ze zit gelukkig nog maar in groep 6 (en hoort officieel in groep 5).

Wat jij zegt over je dochter klopt ook bij de mijne, alleen leunt onze dochter absoluut niet op juf, doet liever alles zelf.
Go to Top of Page

Marijke
Administrator

Netherlands
5563 Posts

Posted - 08/10/2013 :  11:42:02  Show Profile  Visit Marijke's Homepage  Reply with Quote
Hai Mathilde...dat ze niet op de juf leunt heeft wellicht ook te maken met de juf? Onze kids voelen feiloos aan wanneer iemand hen begrijpt.....al doet iemand nog zo zijn best, als ze het niet echt snappen (en vaak zelf vinden ze dan juist van wel, wat ik vaak tegenkom bij regulier onderwijs) dan kunnen ze ook niete cht helpen denk ik...

het jammere is dat er zo bezuinigd wordt dat men weinig kinderen nog maar een cluster 4 indicatie krijgen. Nu ben je steeds fahankelijk, ieder jaar, van de leerkracht of deze de juiste visie en kennis heeft. Dat is zo jammer, dat ze dit beslissen maar de reguliere scholen en leerkrachten er niet op voorbereiden.... Tot die tijd is het roeien met de riemen die we krijgen vrees ik..
Go to Top of Page

jap
Starting Member

Netherlands
33 Posts

Posted - 08/10/2013 :  11:59:39  Show Profile  Reply with Quote
Hi Mathilde,

Goed te lezen dat je een fijn gesprek hebt gehad op school. Dat is wat ons geholpen heeft bij onze zoon voordat hij een rugzak kreeg. Je kunt ook proberen als er weer iets speelt een gesprek te hebben met leerkracht en intern begeleider van school. Hoe meer mensen meedenken hoe meer oplossingen er worden aangerijkt waar een passend geheel van kan worden gemaakt is onze ervaring.
Een rugzak krijg je trouwens als school (leerkracht samen met ambulant/intern begeleider) een handelingsplan schrijft/bijhoudt, een jaar lang. Wij zijn daar na de diagnose op ons initiatief mee begonnen en hebben er nu veel profijt van.
Maar je kunt zelf het beste inschatten wat jullie nodig hebbe wellicht.
Veel succes!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Kind met autisme © Kind met autisme Go To Top Of Page
Deze pagin is in 0.44 seconden opgebouwd. Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05