| Author |
Topic  |
|
|
tribo
Junior Member

Netherlands
135 Posts |
Posted - 19/08/2012 : 22:14:39
|
Hoi ik ben moeder van 3 jongens. We hebben een chaotisch gezin en bij ons verveel je je nooit. Oudste heeft Asperger en ADD, middelste ADHD en jongste......tja we vermoeden zelf ook wel weer Asperger, maar hij is nog jong en we wachten het maar af.
|
|
|
Mathilde79
Average Member

617 Posts |
Posted - 19/08/2012 : 23:53:14
|
Zal inderdaad lekker levendig zijn bij jullie thuis, haha. Gelukkig zie je er nog beetje humor van in. Hoe is de combi asperger/add? Oudste bij ons heeft ADD, jongste asperger, maar zie ook veel kenmerken van ADD bij jongste, of hoort dat gewoon bij asperger? |
 |
|
|
tribo
Junior Member

Netherlands
135 Posts |
Posted - 20/08/2012 : 09:02:00
|
Het is een lastige combi. Alle dagelijkse dingen moeten echt ingetraind worden. Hij is bijna 13 en hij kan nog niet zelfstandig douchen, hij vergeet de volgorde en picto`s ophangen heeft geen zin, omdat hij wegdroomt en er niet op kijkt. Als ik hem vraag de hond uit te laten, moet ik dat vervolgens zo`n keer of 8 herhalen...hij vergeet het gewoon. Vergt echt veel energie en je moetecht engelengeduld hebben. Eigenlijk moet er de hele dag zo'n Dubbelfriss-mannetje op zijn schouder zitten die in zijn oor tettert wat hij moet doen en hem bij de les houdt. |
 |
|
|
Mamzie
Senior Member

1040 Posts |
Posted - 20/08/2012 : 11:48:08
|
welkom hier Tribo!
enne zo'n dubbelfriss mannetje zou idd wel makkelijk zijn he hihihi |
 |
|
|
Mathilde79
Average Member

617 Posts |
Posted - 20/08/2012 : 17:02:53
|
Dat dubbelfriss mannetje wil ik dan ook hier thuis, voor de oudste!! Die vergeet ook alles, ze scoort ook mega laag op het item korte termijn geheugen, niet conform leeftijd. Iedere dag uitleggen dat je aan tafel moet blijven zitten tot we allemaal klaar zijn, je de tas en schoenen op moet ruimen, dat je tanden moet poetsen etcetera. Zij heeft er gelukkig geen asperger bij, dat deel heeft ze haar zusje geschonken...
Heb je veel geduld? Ik heb daar weleens moeite mee, vooral bij asperger dochter, iedere dag alles opnieuw moeten uitleggen bij ADD dochter vind ik niet zo'n probleem. |
 |
|
|
tribo
Junior Member

Netherlands
135 Posts |
Posted - 20/08/2012 : 22:09:04
|
Geduld heb ik moeten leren. Als ik ongeduldig word, schiet hij in standje onmogelijk en is er geen land mee te bezeilen.
Ik moet wel zeggen dat hij sinds hij Medikinet gebruikt een stuk beter aanspreekbaar is op "slecht"gedrag. Voorheen blokkeerde hij en ging in de verdediging of meteen in de ankers en deed niks meer....nu is hij daar wat makkelijker in.
Wat ik bij mezelf merk, is dat mijn gevoel naar hem toe anders is dan naar de andere kinderen. Mijn moedergevoel is gewoon minder sterk. Ik denk dat dat een wisselwerking is tussen ons twee. Hij vindt het heeeel moeilijk om rekening met mij te houden in sommige opzichten. Ook met zijn jongere broers gaat het soms mis, omdat hij soms zo "raar" reageert. Dat zijn bij mij de momenten dat ik denk, pfffff ik wil jouw handicapje gewoon even niet
|
 |
|
|
Mathilde79
Average Member

617 Posts |
Posted - 20/08/2012 : 22:16:36
|
Oei, dat heb ik ook, dat laatste... Wat fijn dat ik niet de enige ben. Wat is dat voor medicatie die Medikinet? Onze kinderen krijgen geen medicatie tot dusver. Mijn dochter kan inderdaad niet tegen kritiek (de aspie dochter). Ze gaat altijd er tegen in, nee dat deed ik niet, ja maar... of schuift schuld in mijn schoenen. Eerste zin die ze kon uitspreken was ja maar.... Nooit ligt iets aan haar en vaak reageert ze niet eens als ik tegen d'r praat, zij wil wat vertellen, praat er doorheen en ze geeft geen antwoord op vragen, dat vind ik ook zo irritant.
En bij naar bed brengen en kusje geven gaat standaard hoofd van haar andere kant op, ze wendt zich af om kus te ontvangen, heeft die van jou dat ook? |
 |
|
|
Pabs
Junior Member

Netherlands
186 Posts |
Posted - 20/08/2012 : 22:39:49
|
die afstandelijke dingen zijn zooo herkenbaar! en dan heb ik het nog over een stiefje die hier 24/7 woont en ik er dus nu achter ben dat wederkerigheid voor mij heel erg belangrijk is! zonder dat is er bij mij (met toch een relatief vreemde) geen "moeder" gevoel. Ben blij dat ik dit soort dingen ook hier eens lees want als je als moeder al moeite hebt met een ass kind wat moet je dan als het niet je eigen kind is?
Leuk dat je je humor er wel in houdt Tribo! (in elk geval met schrijven)
|
 |
|
|
AnoukB
Junior Member

Netherlands
240 Posts |
Posted - 21/08/2012 : 11:29:11
|
Welkom Tribo!
|
 |
|
|
miggie
Junior Member

202 Posts |
Posted - 21/08/2012 : 14:17:20
|
Welkom Tribo! Fijn dat je idd de humor behoudt en zo open bent.
Groetjes, Miggie |
 |
|
|
tribo
Junior Member

Netherlands
135 Posts |
Posted - 22/08/2012 : 21:06:17
|
Mathilde dat is voor mij heel herkenbaar hoor....altijd heeft een ander het gedaan, hij doet nooit wat :-)
Pabs ik kan me voorstellen dat het voor jou nog lastiger is. Hoewel het misschien wel makkelijker is om te helicopteren (boven de situatie hangen en objectief bekijken) als het niet zo "eigen" is. Tja de wederkerigheid blijft een lastig punt. |
 |
|
|
Marijke
Administrator

Netherlands
5068 Posts |
Posted - 22/08/2012 : 21:09:09
|
| 3 zoons. WOW! Ik heb 2 dochters van (bijna) 14 en 18.... |
 |
|
|
bloom
Senior Member

Belgium
1069 Posts |
Posted - 24/08/2012 : 14:36:16
|
Hallo Tribo,
een hartelijk welkom! Leuk drie jongens dan zal je je nooit vervelen.
Groetjes Wendy |
 |
|
|
Calle
Junior Member

Netherlands
319 Posts |
Posted - 24/08/2012 : 20:08:26
|
Welkom Tribo,
ik las in dit topic over de wederkerigheid en het gebrek eraan en het welteruste zeggen... herkenbaar. Mijn zoon heeft denk ik 5 jaar niet gekust en geen kus willen ontvangen van mij, van anderen al geen hand of knuffel. Maar sinds een jaar is het ineens over en geeft hij "spontaan" een kus aan mij en soms zijn zus. In het begin werd dan eerst mn wang geinspecteerd om vervolgens twijfelend heel snel een kusje te geven, minimale aanraking. Nu gaat het al beter. Heerlijk om dit weer te ervaren, ik had het gemist. Al heb ik wel het idee dat het meer vanuit een "het hoort zo want zo doet mijn zus t ook" is dan dat het echt met gevoel gebeurt.. Naar zijn zus heeft hij de verplichting om haar aan te kijken als hij welteruste zegt en een omhelzing te geven. In het begin vond hij dit niet leuk, maar mijn dochter miste zo het lichamelijk contact met haar broertje dat hij zich daarin dan maar even aan haar moet aanpassen. Nu krijgt ze soms zelfs een hele uitgebreide knuffel en slaat hij daar weer in door (niet loslaten, te hard vastpakken) tja echt gevoel zit er niet echt bij.
Maar er is dus nog hoop voor degene waar het nu niet gebeurt! |
 |
|
|
Mathilde79
Average Member

617 Posts |
Posted - 24/08/2012 : 20:33:09
|
Fijn dat jij het ook herkent. Ik zei vanavond tegen mijn dochter:''Je wilt dat mama een kus komt brengen, maar als jij je omdraait kan ik er niet bij, wil je wel of geen kusje?'' Draait ze zich om naar mij en zegt ze nogal stoïcijns tegen mij:''Hoezo dan?''
Haar gezicht richting de mijne, maar niet denken dat ze me even spontaan kus gaf. Ze zat me aan te kijken en moest nadenken over hetgeen ik had gezegd, heb uiteindelijk wel een bescheiden kus gekregen, maar geen antwoord. Kan nu best zo zijn dat ze morgen uit bed komt met vragen.
|
 |
|
|
Pabs
Junior Member

Netherlands
186 Posts |
Posted - 25/08/2012 : 07:49:48
|
@Tribo dat klopt idd het helicopteren is voor mij makkelijk. Ik zie ook veel sneller dat er iets mis is en hij ergens mee loopt of wat er aan de hand is...of hij liegt oid dat komt idd omdat ik een afstand heb die zijn vader omdat hij van hem houdt en het zijn kind is niet heeft. Ik ben meer een soort "professionele hulpverlener"
Hier zijn handelingen als een kus geven end ook heel plichtsmatig. Ik hebt continu het gevoel bij alles wat hij doet dat het een aangeleerd trucje is. Heel soms gaat hij heel schutterig tegen zijn vader aanliggen bij het kijken van een film, dat gaat dan eerst heel ongemakkelijk en als hij dan ligt is het net een plank die naast hem ligt zijn zus slingert zich bijwijze van in je en hij is een plank...hij doet veel na van zijn zus (gelukkig?) maar het voelt altijd onnatuurlijk als hij de dingen doet... |
Edited by - Pabs on 25/08/2012 07:50:38 |
 |
|
|
tribo
Junior Member

Netherlands
135 Posts |
Posted - 25/08/2012 : 09:47:06
|
Zoenen daar doet hij niet aan, maar tegenwoordig krijgen we wel soms een spontane omhelzing (waarbij hij je soms ook wel plet idd). Of het echt spontaan is, begin ik me nu ook wel af te vragen...hij ziet zijn vader en mij elkaar regelmatig omhelzen. Misschien is dus ook weer kopieergedrag.
Onze middelste (de adhd-er) wil ook helemaal niet aangeraakt worden. Zoentjes vindt hij vies. Hij is nogal een hsp-er en vindt al gauw dat je stinkt/prikt/kriebelt of dat de zoen zelf teveel herrie maakt . Gelukkig komt hij wel lekker tegen je aan hangen op de bank, maakt een hoop goed. Als hij naar bed gaat, geef ik hem een hand en zeg plechtig welterusten en dat leidt tot grote hilariteit bij ons allebei.
Onze jongste (die ook autitrekjes vertoont) wil gelukkig nog wel kroelen, maar alleen als het hem uitkomt. |
 |
|
|
Calle
Junior Member

Netherlands
319 Posts |
Posted - 26/08/2012 : 12:52:32
|
ja idd alleen als zij het willen, op hun voorwaarden, haha, dat ken ik. kan goed: kopieer gedrag.
Mijn zoon kopieert gesprekken van o.a. zijn 4 jaar oudere zus. Soms komen er dagen later vragen en opmerkingen die zij eerder heeft gemaakt. Soms ook 5 minuten later, precies hetzelfde vragen als zijn zus, zij vindt dat super irri!! Dat vroeg ik net toch ook! roept ze dan tegen hem. Hij kijkt dan eerst als de vermoorde onschuld en als ze dan nog iets zegt kan hij heel boos gefrustreerd en verdrietig worden. Ik heb het idee dat hij op deze manier gewoon standaarden aan het aanleren is die passend zijn in een bepaalde situatie. Herken jij dat ook? |
 |
|
| |
Topic  |
|