Kind met autisme
Kind met autisme
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Opvoeding
 Omgaan met emoties en veranderingen
 niet luisteren
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

odet
Starting Member

Netherlands
3 Posts

Posted - 18/08/2012 :  23:01:27  Show Profile  Reply with Quote
mijn zoontje van 4 heeft waarschijnlijk een vorm van autisme.
het onderzoek gaat binnenkort beginnen.

ik moet zeggen dat ik er best goed mee om kan gaan, maar ik kom toch regelmatig dingen tegen die erg moeilijk zijn.

nu merk ik dat ik steeds vaker moet schreeuwen om gehoord te worden.
het maakt me vaak boos dat ie niet luisterd.
ik vraag me dus af of het het niet kan, of dat het onwil is.
soms luisterd hij heel goed en soms reageerd ie gewoon niet.
vandaag was het wel weer heel erg.
ik moet dan echt schreeuwen om gehoord te worden en ik vindt het echt vreselijk om constant te moeten schreeuwen tegen hem als ik wat van hem gedaan moet hebben of als hij iets niet mag en toch blijft doen.

ooo, ik heb zo veel vragen, maar ik zal het even bij deze houden, dit omdat deze vraag toch wel de meest dringende is waar ik mee zit.

ik denk ook dat het nog wel even zal duren voor we een diagnose hebben en echt hulp krijgen.

alvast bedankt

winkie
Junior Member

191 Posts

Posted - 19/08/2012 :  12:01:16  Show Profile  Reply with Quote
wat bij mijn kinderen helpt is eerst de naam zeggen en dan moeten ze me aankijken en dan zeg ik pas wat ik wil zeggen.
zo weet ik dat ik contact heb,want soms horen ze me echt niet.
of even naar ze toelopen en ze aantikken en zo de aandacht vragen en dan kan je rustig vertellen wat je wilt.
ik hoop dat dat ook bij jouw zoon helpt,want het is soms heel irritant als er niet geluisterd wordt
Go to Top of Page

Floor
Junior Member

236 Posts

Posted - 19/08/2012 :  14:23:44  Show Profile  Reply with Quote
Wat Winkie zegt doe ik ook. Even aantikken, aandacht vragen, door de knieen om op oog hoogte te komen en dan het op een rustige manier uitleggen hoe je het wilt hebben. Schreeuwen werkt hier helemaal niet, dan wordt hij bang en gaat hij helemaal niet meer doen wat ik zou willen.
Go to Top of Page

miggie
Junior Member

202 Posts

Posted - 19/08/2012 :  17:10:20  Show Profile  Reply with Quote
Hoi,

Ook hier helpt schreeuwen niet (ook al trap ik er nog wel eens in als ik met een van de andere kinderen bezig ben)
Ik loop naar haar toe en ga op ooghoogte van haar zitten. Wacht pas met dingen zeggen totdat ik echt contact heb.

groetjes, Miggie
Go to Top of Page

odet
Starting Member

Netherlands
3 Posts

Posted - 19/08/2012 :  23:10:05  Show Profile  Reply with Quote
bedankt voor de reacties.

ik probeer ook altijd gewoon te blijven praten, maar op een of andere manier valt het me nu zwaar.
hij plaagt, pest, kliert, verveeld (tot ze huilt) zijn kleine zusje (bijna 2)
is dat ook normaal.
ook kan ik hem 100 keer zeggen dat ie iets niet moet doen, maar op een of andere manier lijkt het maar even te werken.
het kleine zusje moet het de hele dag ontgelden.
dat vindt ik vaak zo moeilijk.

sorry voor al de vragen, maar ik heb maar 2 kinderen waarvan de oudste een vorm van autisme heeft.
doordat de oudste dit heeft weet ik niet wat "normale" reacties moeten zijn.
ik hoop dat jullie me begrijpen?
nu de jongste wat ouder wordt begin je het verschil echt goed te merken en vraag ik me dus vaak af wat nou "normaal" is.
Go to Top of Page

miggie
Junior Member

202 Posts

Posted - 21/08/2012 :  22:13:53  Show Profile  Reply with Quote
Ik denk dat de meeste kinderen (wel eens) plagen en klieren bij broertjes of zusjes. Dat staat los van (een vorm van) autisme.

groetjes, Miggie
Go to Top of Page

Autimum
Starting Member

31 Posts

Posted - 12/09/2012 :  07:57:30  Show Profile  Reply with Quote
Mijn zoon heeft asperger en die plaagt en pest helemaal niet. Het aan spreken doe ik ook altijd door zijn naam te zeggen vragen of hij luisterd en of hij kan herhalen wat er gezegd is. Schreeuwen helpt nooit. Daarnaast bij plagen en pesten moet je hem ook disiplineren. Zoals je elk kind moet toespreken. Ook al heeft hij geen diagnose hulp vragen van een opvoedwinkel of pedagoog is altijd goed.
Go to Top of Page

Marijke
Administrator

Netherlands
5068 Posts

Posted - 12/09/2012 :  08:51:30  Show Profile  Visit Marijke's Homepage  Reply with Quote
Ik dnk dat het zeker geen onwil is. Het is waarschijnlijk omdat hij zich overcencentreerd, in zijn hoofd verdwaalt zeg maar. hij doet he jou niet bewust aan. Boos worden is dan ook niet terecht, maar dat je gefrutreerd bent is wel begrijpelijk. Regaeer het niet op je kind af. bel iemand die je wil aanhoren en jou niet veroordeelt..Her is een goede startr hoor, je bent goed bezig! Je bent tenslotte ook mar een mens die haar weg moet vinden in de opvoeding van een kindje met autisme. Maar probeer een goede manier te vinden om met je kind te communiceren.

Een manier kan zijn met picto's of plaatjes. Beelden komen vaak beter aan dan woorden. Je ziet ook dat kinderen met autisem óf overgeconcentreeerd zijn en dan niet binnenkomt wat je zegt (teveel prikkels tegelijk kunnen ze niet verwerken. Vandaar dat je dan aat schreeuwen. Op een goede dag waarop ze niet overprikkeld zijn kom je wel binnen zonder schreeuwen omdat ze niet overprikkeld zijn.

Probeer het eens met plaatjes ipv schreeuwen. Je begrint bijvoorbleed met het pijn doen van zijn zusje. Hij mag zijn zusje niet pijn doen of plagen. In plaats daarvan kan hij mama vertellen wat hem dwars zit. Misschen is ie bang dat ze zijn spelpatroon doorbreekt? Of dat ze onverwcht zin speelgoed pakt of zo. ALs hij leetrt het jou te vertellen kan je hem ook uitleggen wat zijn zusje wil of bedoelt. Samen spelen is erg moelijk voor kinderen met autisme omdat ze hun eigen plan wilen volgen. Dat geeft zekerheid. Leg het zusje dus uit dat ze zijn spel niet mag onderbreken. ik denk niet dat hij de intentie heeft haar te pesten. Dat realiseert hij zich niet eens.
Maar het moet wel gestopt worden. Empathie is juist wat vaak ontbreekt of lastig is bij kinderen met autsime. Daarom zijn duidelijke afspraken en je daar aan houden ook belangrijk. Als hij dus jou komt vertellen wat hem dwars zit en je luisterd kun je hem daarvoor belonen (complimentje). En als je niet schreeuwt maar het zo probeert op te lossen zal hij ook eerder naar jou komen, en als je dan luisterd kun je doorgronden wat nu eigenlijk zijn beweegredenen zijn.

Kom je er zelf niet uit bel dan eens naar de integrale vroeghulp....

Go to Top of Page

Marijke
Administrator

Netherlands
5068 Posts

Posted - 12/09/2012 :  09:16:08  Show Profile  Visit Marijke's Homepage  Reply with Quote
Een boekej wat misschien helpt is 'eerste stappen naar goede manieren' Ik heb het zelf gebruikt en vond het erg handig toen de meiden klein waren. je kunt het op marktplaats nog krijgen. http://kind-baby.marktplaats.nl/speelgoed-educatief-en-creatief/592477131-eerste-stappen-naar-goede-manieren-nieuw.html

Ik heb wat plaatjes ervan ingescand

Download Attachment: goede manieren 005a.jpg
60.52 KB

Download Attachment: goede manieren 001klein.jpg
63.84 KB

Download Attachment: goede manieren 003klein.jpg
47.12 KB

Download Attachment: goede manieren 002klein.jpg
60.3 KB

Download Attachment: goede manieren 004klein.jpg
44.28 KB
Go to Top of Page

Autimum
Starting Member

31 Posts

Posted - 12/09/2012 :  11:48:20  Show Profile  Reply with Quote
Wat een geweldige boekjes.Ieder gezin zou ze moeten hebben met ass en zonder. En wat Marijke zegt is waar. Je moet je weg erin vinden en dat is heel zwaar. Door vroeghulp of ander soort maakt het makkelijker. Zoek een hulpverlener die bij jou en je kind past. Werkt het niet tussen jou en die persoon kijk rond voor een persoon en zijn/haar methode die wel bij je past.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Kind met autisme © Kind met autisme Go To Top Of Page
Deze pagin is in 0.23 seconden opgebouwd. Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05