Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest. Ik ben susan en moeder van 3 kinderen met een vorm van autisme. Mijn oudste Ric is 11 jaar en heeft de ergste vorm van de 3. Hij is heel lief maar echt sociaal onhandig en is het liefst dus ook in huis aan het spelen en als het even kan alleen maar op de pc of we of nintendo. Dit mag natuurlijk niet continue van mij dus houdt hij veel tijd over en geeft zelf aan dat hij zichzelf verveelt. Een vriendje is geen optie want degene die hij heeft hebben zelf ook autisme en dan willen ze toch alleen maar achter de pc ofzo. En aangezien ik nog 2 kids heb kan ik ze niet continue sturen. Ik heb PGB hulp maar die kan ik natuurlijk ook niet elke dag inzetten om hem maar te vermaken. Hij puzzelt weleens en speelt ook wel met andere dingetjes op zijn kamer en op de woe en vrij middag heeft hij ook begeleiding thuis. ook sport hij 2 avonden hoewel dat soms ook moeizaam gaat ivm pesterijen. Gelukkig wordt daar goed opgelet. Maar goed jullie herkennen het vast wel. Ik denk dat er vast wel moeders zijn die zich hier in herkennen en het zou fijn zijn om erover te praten. Ik vind het sneu dat hij zich steeds verveelt en het is frustrerend dat hij niks wil en dat het zoooo veel energie kost om hem wel iets te laten doen vooral nu de puberteit zijn entree doet. Ben benieuwd naar jullie reacties. Groetjes susan
Hier hetzelfde probleem hoewel Erik pas 5 jaar is. Het is heel moeilijk. Erik kan niks verzinnen. En helpen we hem daar mee dan moeten we hem ook op weg helpen met het spel of wat dan ook. De hele tijd claimt ie ons, elke minuut van de dag kakelt ie tegen ons aan. Is erg vermoeiend!
We proberen veel dingen als hobby aan hem te slijten. Maar helaas is niks echt wat zn aandacht trekt. Alleen de wii ( mario spelletjes ) maar dat mag ie van ons niet de hele dag doen. Wel vind ie alles wel een beetje leuk. Maar om er echt langere tijd mee te spelen en stil te zijn. Nee, dat lukt niet. Zelfs als ie ergens mee speelt dan eist ie de hele tijd de aandacht.
dus vrije tijd is hier ook een onderwerp van stress ;)
Is het voor Erik geen idee om een schema te maken voor hem per dag. Door middel van Picto's dat je dus hem een activiteitje van 15 min zelf laat doen en als het goed gaat dat hij een sticker op een beloningskaart krijgt? En dat je daarna weer wat met hem doen. En dan daarna 15 min wij...enz...enz ?