Ons zoontje heeft afgelopen februari van de kinderpsychiater de (voorlopige) diagnose ASS (PDD NOS) gekregen na een uitgebreid uitzoektraject bij het Kabouterhuis. De aanbeveling was voorlopig niet naar regulier onderwijs maar een jaar naar een behandelgroep voor 4 dagen per week. Dit is deels behandeling op maat en deels 'kleuterschool'. Dit zal over een maand starten.
Nu heb ik begrepen dat ouders van kinderen met ASS in aanmerking kunnen komen voor een TOG. Voor zover ik het nu begrijp kom je in aanmerking als je kind tenminste 10-uur AWBZ-zorg per week ontvangt. Ik vraag me af of de behandelkas waar hij dus straks heengaat onder AWBZ zorg valt aangezien het deels ook onderwijs is.
Ik ben in deze materie totaal niet thuis, jullie enig idee hoe dit precies geregeld is?
Voor tog moet er een indicatie van minimaal 10 uur zijn zijn dit klopt, dit noemen ze het persoonsgebonden budget.en is wat aners dan de behandelgroep waar je kind in zit. De indicatie wortdt gesteld door BJZ of het CIZ. Daar moet je zelf een aanvraag voor indienen bij BJZ of het CIZ. Dat kan als er een diagnose is.
Ik denk dat dat af hangt van wat voor dagbehandeling je zoontje krijgt. Vorig jaar ging mijn zoontje naar het MKD (wat tegenwoordig dagbehandeling heet) dat ging vanuit jeugdzorg en daar kregen we geen TOG voor (en dat terwijl hij 5 dgn voltijd dagbehandeling kreeg, dus geen onderwijs erbij). Een kennis heeft een zoontje die naar dagbehandeling gaat. Een KDC (kinderdagcentrum). Dat loopt via het CIZ, en zij krijgen daar wel TOG bij. Je zou kunnen informeren bij de SVB. Wij hebben de aanvraag wel ingediend, maar is afgewezen.