Kind met autisme
Kind met autisme
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Preoccupaties
 Auto's en wielen
 Eten als Fiep??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerox
Starting Member

8 Posts

Posted - 25/03/2012 :  14:34:35  Show Profile  Reply with Quote
Onze oudste heeft een autistische stoornis en heeft al zo lang als hij kan lopen een enorme honger. Honger is het eigenlijk niet, alleen hij stopt niet met naar eten zoeken en alles openmaken en opeten.
Volgens mij is dit een fiep van hem en als hij keurig zijn ritalin krijgt dan heeft hij er minder last van.

Maar nu gebeurt het regelmatig dat m'n partner vind dat hij zijn ritalin niet nodig heeft en fiept hij behoorlijk. Dat van het overslaan kan ik niet corrigeren, dat heeft geen enkele zin.
Nu heb ik de meeste etenswaren inmiddels afgesloten, maar het grootste probleem blijft de koelkast. Hoe kun je een koelkast beveiligen tegen 6-jarige hongererige jongetjes die behoorlijk sterk en inventief zijn??
En, misschien wel de belangrijkste vraag, klopt het dat het een fiep is?

Met hartelijke groet,
JeroX

Mamzie
Senior Member

1038 Posts

Posted - 25/03/2012 :  18:18:25  Show Profile  Reply with Quote
hmmm geen idee of je dat een fiep kunt noemen.....

Maar herken het wel!
Owen ( onze jongste ) heeft altijd al een obsessie voor eten gehad. Was al een hongerige baby en dat is nooit over gegaan.
Nu kan ie ook door blijven eten en moet echt al het eten verstoppen of achter slot en grendel.

Owen stopt trouwens ook niet eetbare dingen in zn mond. Vind het ook heerlijk om aan metaal te likken enzo.
Ook kan ie de hele dag door drinken. Als je hem de kans geeft dan drinkt ie liters water!
Denk niet dat het echt met dorst te maken heeft. Maar gewoon om het gevoel.
Go to Top of Page

Will
Moderator

Netherlands
325 Posts

Posted - 25/03/2012 :  18:20:03  Show Profile  Reply with Quote
Daar breek ik ook mijn nek over.
Maar dan bij een 12 jarige die sinds kort de diagnose PDDnos/rand klassiek heeft met ADD kenmerken.

Is het een fiep...een obsessie....een dwanghandeling, wát is het en hoe pak je het aan.
Hier is het zo dat wanneer ik het ene voorkom hij doorgaat met een ander punt en als er geen eten/snoep beschikbaar is dan gaat hij geld wegnemen om het te kopen.

Koelkast op slot, ik zit er ook aan te denken....het kan wel want dat gebeurd wel vaker.....en de snoepkast op slot.....de boodschappenkast....de kast met het zoete beleg....alle geld achter slot en grendel......dan zal hij ws bij de winkels zelf gaan jatten om aan die behoefte te voldoen.

Nou ik ben benieuwd naar de tips, kom maar op zou ik zeggen, wie weet zit er een hele goede bij.
Go to Top of Page

blue
Average Member

502 Posts

Posted - 26/03/2012 :  09:02:31  Show Profile  Reply with Quote
Hier hebben ze ons al voor gewaarschuwd toen de diagnose gesteld werd. Het is eigenlijk dat de kinderen het willen hebben en niet om de honger te stillen. Zelf hebben wij ingevoerd snoep moment. We hebben een picto gemaakt met 3 snoep moment erop. Ook de tijd bij. Ik noem als voorbeeld snoep moment 1 om 13.00 uur. Eerst boterham eten, en dan om 13.00 uur mag je een snoep moment pakken dit ook bevestigen met 1 magneetje. Snoep moment 2 om 16.00 uur en dit ook bevestigen met een magneetje. Snoep moment 3 om b.v. 19.00 uur en dit ook bevestigen met een magneetje. Ze mochten dan wel zelf bepalen wat ze pakten, het kon een zakje chips zijn, een kitkat of een stukje kaas of vlees. Dit werkte bij ons heel goed. Nu heb ik zelf ook nog ingevoerd, omdat ze dingen lekker vonden en er dan telkens bij ieder snoep moment hetzelfde pakken heb ik nu gezegd dat ze van v.b. Kitkat of zeevruchten maar 2 per dag van mogen hebben. Dit om te voorkomen dat ze constant hetzelfde snoepen en pakken.

Groetjes Blue
Go to Top of Page

Will
Moderator

Netherlands
325 Posts

Posted - 26/03/2012 :  10:03:46  Show Profile  Reply with Quote
Mooi dat het werkt bleu....helaas bij ons niet.

Wij hebben dat al jaren omdat J. dat al jaren nodig heeft.
Bij onze D. loopt het al jaren de spuigaten uit.
Het lijkt te gaan om het stiekum pakken, om het moment op zich.
En hij eet het lang niet allemaal op maar verstopt de etenswaren in zijn kamer, tussen zijn kleding in de kast enz.
En vaak zijn het ook dingen die hij niet echt lust.

Wat we nu doen is heel erg opletten dat hij op school eet en dus niet hongerig thuis komt.
Ieder snoep of eetmoment MOET hij wat nemen want dan is hij snel geneigd om te zeggen dat hij geen trek heeft om dan later de zelfde dingen in een grotere hoeveelheid weg te nemen.

Het gaat bij hem om hoeveelheden als 12 bakjes danoontje, 7 pakjes knijpfruit, pot pindakaas, pot pasta, pak hagelslag, emmertje (1 liter) yoghurt, een doos ijsjes.
Dus niet om één snoepje of koekje maar alles in grote houveelheden.
Hij eet de potten leeg met potloden, stokjes van buiten enz. De emmertjes yoghurt stopt hij gewoon zijn hele hand in en likt die dan af tot de emmer leeg is.
Maar op school eet hij niet. Dat eten komt mee terug naar huis en verstopt hij dus overal.
Ook het fruit wat hij op school krijgt verstopt hij thuis...net als plakjes kaas en worst, bakjes cornflakes, bakjes kruidenboter enz.

Als hij geld wegneemt koopt hij daar zure matjes voor of een staafje met zuur snoeppoeder en blikjes fernandez.
Hij drinkt de pakken drinken in de koelkast leeg en zet ze leeg terug.
Verpakkingen van koek en snoep gooit hij niet weg, die verstopt hij ook.
Dus wordt hij ook altijd betrapt en gaat het toch al snel om een vuiniszak afval per maand die we dan weer vinden als we één maal per maand op zoek gaan.

Alles op slot doen had als effect dat hij meer geld wegnam. Oa al het spaargeld van zijn broertje uit diens spaarpot.
Dus nu is het enige dat ik er voor zorg dat hij eet op eetmomenten en zo hoop dat de dwang er niet is omdat hij genoeg heeft gehad.
Go to Top of Page

Mammavanvijf
Advanced Member

Netherlands
2240 Posts

Posted - 26/03/2012 :  13:27:38  Show Profile  Visit Mammavanvijf's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Mamzie

hmmm geen idee of je dat een fiep kunt noemen.....

Maar herken het wel!
Owen ( onze jongste ) heeft altijd al een obsessie voor eten gehad. Was al een hongerige baby en dat is nooit over gegaan.
Nu kan ie ook door blijven eten en moet echt al het eten verstoppen of achter slot en grendel.

Owen stopt trouwens ook niet eetbare dingen in zn mond. Vind het ook heerlijk om aan metaal te likken enzo.
Ook kan ie de hele dag door drinken. Als je hem de kans geeft dan drinkt ie liters water!
Denk niet dat het echt met dorst te maken heeft. Maar gewoon om het gevoel.

Hahaaha, die van mij likt de deuren en ramen helemaal af. En zo af en toe voel ik mijn broek nat worden, zit ze daar aan te sabbelen. Ze praat nog niet, maar kent wel het woordje koe (lees koek/snoep/lekkers) met het gebaar erbij.....

Verder heb ik in huis al geen planten meer, alleen koop ik zo af en toe tulpen... die zijn niet giftig...

Mijn kinderen hebben gelukkig geen last van dat snoepen. Ze eten het liefst fruit. Toen mijn oudste Risperdal kreeg, heb ik al het snoep weggedaan en het vervangen voor sultana's en biscuitjes. Mocht hij trek hebben, kon hij dat pakken. Mijn middelste dochter houdt het bij kauwgom, heeft ze toch wat zoets en wat te kauwen.

Misschien is het omdat ze veel behoefte hebben naar suiker, niet dat ze honger hebben. Je zou chroom kunnen proberen (verkrijgbaar bij de drogist) dat blijkt de honger en zin naar zoet te onderdrukken. Wel altijd eerst de bijsluiter lezen aub...
Go to Top of Page

Pabs
Junior Member

Netherlands
186 Posts

Posted - 26/03/2012 :  14:43:39  Show Profile  Reply with Quote
heb geen oplossing...mijn zoon die adhd heeft (zwaar) en asperger oid (geen diagnose want hij wilde dat niet, kreeg pas op zijn 24e de diagnose zware adhd en wilde niet verder hoewel 2 psychiaters ernstig vermoeden hadden van een ass stoornis..lang verhaal maar...

hij zit thuis (woont samen) zonder werk en eet en eet en eet....hij weegt inmiddels 225 kg schat ik en is diep ongelukkig bij alles wat er al speelt...maar tis echt een dwang..
(hij was slank en afgetraind jaar of 6 terug en zat in dienst!)

als iemand een oplossing weet...probeer iig te voorkomen dat het zo uit de hand loopt, ik kon dat ook totdat hij op zichzelf woonde...nu heb ik er geen grip meer op helaas..

Edited by - Pabs on 26/03/2012 14:44:07
Go to Top of Page

Jerox
Starting Member

8 Posts

Posted - 26/03/2012 :  14:51:13  Show Profile  Reply with Quote
Jemig, wat een reakties! Heerlijk om zoveel herkenning te zien.
De reden dat ik aan een fiep denk, is omdat het minder is als hij gewoon zijn medicijnen krijgt. Maar dat gebeurt dus niet altijd en dan gaat het dus helemaal mis. Afgelopen zaterdag heeft meneer een half stuk kaas, een stuk of drie danoontje (groot) en een pot chocoladepasta leeg gegeten. Vervolgens klaagt hij dan over buikpijn, wat niet echt gek is. Maar een uur later betrap ik hem met een pak paaskoekjes en dit i weer helemaal leeg. Echt iets om moedeloos van te worden. We hebben juist Abilify gekozen in plaats van Risperdal omdat hij dan zou kunnen aankomen / dik worden.
Maar goed, ik ga maar eens een manier verzinnen om een slot op de koelkast te bouwen zonder te hoeven boren. Een touw er om heen werkt niet, z'n broer ontwart de meest ingewikkelde knopen (adhd-haha).
Op naar de bouwmarkt of zo.....
bedankt,
JeroX
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Kind met autisme © Kind met autisme Go To Top Of Page
Deze pagin is in 0.25 seconden opgebouwd. Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05