Kind met autisme
Kind met autisme
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Onze kids in de pubertijd
 Algemeen
 Vragen of PDD-NOS
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

biki
Starting Member

2 Posts

Posted - 31/01/2012 :  18:00:05  Show Profile  Reply with Quote
Dag allemaal,

Ik ben een jongen van 22 jaar en heb PDD-NOS. Nu heb ik hier een aantal vragen over. Nu zie ik op internet allemaal lijstjes staan met kenmerken van PDD-NOS. Heel veel kenmerken zie ik niet bij mezelf terug.

Ik heb best veel (juist veel) fantasie en heb geen moeite met plannen.

Is het verstandig om mezelf opnieuw te laten onderzoeken?

grietjeo
Average Member

589 Posts

Posted - 31/01/2012 :  20:45:13  Show Profile  Reply with Quote
Beste Biki,

Tsja, daar vraag je me wat. Op dit forum heb je vooral te maken met ervaringsdeskundige ouders. Geen deskundigen op het gebied van PDD NOS diagnoses.

Ik kan je wel vertellen hoe ik het zie:
Iedereen is anders. En iedereen met PDD NOS heeft een verschillende 'streepjescode', waarmee ze op verschillende gebieden streepjes kunnen hebben en toch de diagnose PDD NOS. Ik heb bijvoorbeeld een zoon met Asperger die een aantal dingen uit het 'lijstje' Asperger mist. Maar een aantal andere dingen in hevige mate heeft. Heeft toch de diagnose Asperger.

Belangrijker vind ik de vraag wat je zou willen met een nieuwe diagnose? Is het belangrijk voor je om te weten? Of kun je gewoon blij zijn met wie je bent? Of heb je het ergens voor nodig?

Ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb.

Groet,
Grietje
Go to Top of Page

biki
Starting Member

2 Posts

Posted - 31/01/2012 :  21:25:07  Show Profile  Reply with Quote
Bedankt voor uw reactie.

Ik heb PDD-NOS nog niet geaccepteerd bij mezelf misschien dat ik daarom ook hoop op een andere uitslag... ;-)
Go to Top of Page

Mammavanvijf
Advanced Member

Netherlands
2610 Posts

Posted - 01/02/2012 :  20:55:38  Show Profile  Visit Mammavanvijf's Homepage  Reply with Quote
Beste Biki,

PDD-NOS wil niet zeggen dat je aan al die punten moet voldoen. Soms zijn een paar punten genoeg om die diagnose te krijgen.

Bijvoorbeeld op sociaal gebied. Maak je makkelijk vrienden, begrijp je alles wat gezegd wordt, of moet je daar over na denken. Ben je spontaan, begrijp je de humor van anderen of begrijpen anderen jouw humor. Vergeet je je brood mee te nemen naar je werk of school. En zo zijn er meer van die dingen. Houd je van veranderingen, of heb je liever alles op dezelfde manier, niet dat je dan in paniek raakt, maar je vindt het misschien wel heel vervelend.

Waar hebben ze je diagnose op gebaseerd... en haal niet alles van internet, daar staan soms dingen die je niet wil weten omdat het niet altijd klopt. Praat er over met je behandelaar als je twijfelt.

Misschien vind je hier op het forum wat herkenning... en misschien ook niet.
En accepteren, ik denk ook niet dat dat zomaar gebeurt... je zult dan eerst dingen moeten herkennen en kunnen plaatsen. Maar nogmaals.. praat erover.

In ieder geval welkom!

Edited by - Mammavanvijf on 01/02/2012 23:29:16
Go to Top of Page

grietjeo
Average Member

589 Posts

Posted - 01/02/2012 :  23:06:15  Show Profile  Reply with Quote
Dag Biki,

Ja, als je het niet hebt geaccepteerd kun je misschien best doorzoeken tot je iemand vindt die zegt dat het niet zo is.
Misschien kun je ook eens kijken wat je wl herkent.
Toen onze zoon eerst de diagnose kreeg geloofden wij het ook niet. Met de lijstjes van internet in de hand herkenden wij ook niet alles.
Totdat we het boek 'geef me de vijf' van Colette de Bruijn eens lazen. Daar stonden heel veel kenmerken veel uitgebreider beschreven. Op een positieve manier.
Want PDD NOS is niet alleen maar negatief! Het lastige voor ouders is alleen dat we een stukje van de 'gebruiksaanwijzing' voor onze kinderen missen. En door zo'n diagnose, maar vooral door je daarna aan te wennen de 'autibril' op te zetten begrijp je ineens veel beter hoe je je kind kunt begeleiden.
Voor jou zou het kunnen betekenen dat je veel beter begrijpt dat dingen voor jou anders zijn dan voor veel anderen. En je zou hiermee kunnen leren hoe je daar mee om kunt gaan. Of aan anderen uitleggen wat jouw 'gebruiksaanwijzing' is.

In feite maakt zo'n diagnose niet zoveel uit. Wel wat je ermee doet.
Een diagnose kan ook deuren openen naar hulp, als je die nodig hebt. En dat is prettig.

In elke geval succes!

Groet,
Grietje
Go to Top of Page

Marijke
Administrator

Netherlands
5607 Posts

Posted - 02/02/2012 :  00:38:59  Show Profile  Visit Marijke's Homepage  Reply with Quote
Misschien is het een idee om aan iemand die je vertrouwd eens te vragen of deze wel kenmerken herkent? Ik ken in mijn familie wel mensen die vinden dat zij helemaal niets van autisme hebben maar dat ik dat juist wel terug zie.....

Als je zekerheid wil is het altijd mogelijk naar je huisarts te gaan en te vragen naar een nieuw onderzoek. Je hebt volgens mij altijd recht op een second opinion.

MArijke

Go to Top of Page

Anouk78
Starting Member

Netherlands
7 Posts

Posted - 15/02/2012 :  13:11:38  Show Profile  Reply with Quote
Mijn dochter heeft PDD-NOS en heeft ook heeeel veel fantasie.
en voldoet ook niet aan alles maar wel aan veel.
Go to Top of Page

Calle
Junior Member

Netherlands
319 Posts

Posted - 07/08/2012 :  19:39:59  Show Profile  Reply with Quote
Hallo Biki,
tja lastig als je het nog niet volledig geaccepteerd hebt. Van wanneer is de laatste diagnose? Zit je nog op school of werk je, gaat dat goed of loop je tegen zaken aan die voortkomen vanuit de beperkingen die PDDNOS met zich mee brengt?
Als je tegen dingen aanloopt in werk zal je dat waarschijnlijk bij wisseling van werk of taken weer hebben of bij wisseling van collega's en leidinggevenden. Het is dan fijn als je begeleiding kan krijgen van bijvoorbeeld een jobcoach. Als je voor je 18de reeds beperkt was vanwege de PDD NOSS kan je ook een Wajong aanvraag doen. Daarmee heb je een uitkering voor jonggehandicapten om op terug te vallen als je zonder werk zit, tevens kan je speciale ondersteuning krijgen bij het vinden van werk en kan je vanuit je Wajong aanspraak maken op een jobcoach die begeleiding biedt op de werkvloer zodat jij met je beperkingen goed kan functioneren.
Ik hoop dat je iets met de info kan.

Groetjes, Calle (ik ben jobcoach en begeleid allerlei volwassenen op de werkvloer met diverse beperkingen waaronder autisme spectrum problematiek)
Go to Top of Page

Marisse
Starting Member

Netherlands
4 Posts

Posted - 27/08/2013 :  22:29:25  Show Profile  Reply with Quote
Beste Biki,
Mijn zoon van 16 wil het ook nog niet accepteren. Dwz hij wil niet dat iemand het weet. Hij wil niet anders behandelt worden dan anderen.
Zijn vader zegt ook steeds dat hij alles zo goed kan en doet en dat er niets met hem is.
(Zijn vader wil het ook niet accepteren wat het voor paul alleen maar moeilijker maakt.
Hij vertoont bij zijn vader gewenst gedrag waardoor vader het makkelijk kan blijven ontkennen. Dit geeft paul het idee dat er niets anders is aan hem maar na een weekeind bij papa komt hij altijd uitgeput en depressief thuis.
Zou hij nou maar gewoon accepteren dat hij sommige dingen anders ziet en doet.
Meer is het niet. Dat zou ik jou ook willen adviseren.
Autistisch zijn is niets mis mee. Het is alleen soms even wat anders.
Hierdoor kun je jezelf beter leren begrijpen wat het leven een stuk akkelijker maakt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Kind met autisme © Kind met autisme Go To Top Of Page
Deze pagin is in 0.25 seconden opgebouwd. Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05