Kind met autisme
Kind met autisme
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Over school
 Schoolervaringen
 rapport gehad...wat een tegenvaller
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mic
Starting Member

25 Posts

Posted - 02/04/2010 :  21:33:25  Show Profile  Reply with Quote
Onze zoon zit in groep 3 en sinds een paar weken weten we dat hij ASS (asperger/pddnos) heeft met ADHD. Groep 2 was bij hem een drama, doodongelukkig kind. Nu in groep 3 bloeide hij op, lekker veel structuur en het leek allemaal redelijk goed te gaan. Maar de laatste weken begint de juf aan te geven dat het lezen wel erg slecht gaat. Woensdag kreeg hij zijn rapport, sjonge... allemaal m (matig). Op gym en muziek na. Volgende week naar de ouderavond, ben benieuwd wat ze ervan gaat zeggen. Ze geeft continue aan dat we met hem thuis moeten lezen, maar zijn concentratie is zo slecht dat hij halverwege de zin niet meer weet waar hij is gebleven. Ik probeer toch vol te houden, iedere avond 10 minuten lezen. Maar er lijkt niet echt verandering in te komen. Heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb overigens tegen mijn zoontje gezegd dat m, mooi betekent. Ik wil niet dat hij denkt dat hij het niet goed doet.

doremifasol
Advanced Member



Netherlands
5410 Posts

Posted - 02/04/2010 :  22:01:34  Show Profile  Visit doremifasol's Homepage  Reply with Quote
Tsjah Sterkte. Wat voor beoordeling heeft ie dan op muziek? Hoort hij ook alles zo goed op gehoor?
Go to Top of Page

Marijke
Administrator



Netherlands
5606 Posts

Posted - 02/04/2010 :  22:14:43  Show Profile  Visit Marijke's Homepage  Reply with Quote
Jee zeg wat vervelend. Dat is het probleem met regulier onderwijs, daar gaat het alleen om de norm van het gemiddelde.

Hilde had heeeel veel moeite met rekenen op de basisschool. Ze werkte zo ontzettend hard, maar het concentreren kostte haar zoveel moeite dat ze van de 40 sommen per keer er maar 2 of 3 maakte. Ze snapte het rekenen wel, dat was het niet. In groep 7 had ze een leraar die er ineens anders mee omging. Ze kreeg een punt voor inzet op haar rapport, in een ander kleurtje. Dat was altijd goed of rv. En hij vroeg haar, hoeveel denk je er af te krijgen? Dan zei ze bijv 3, en als ze er dan toch 5 af had kreeg ze een compliment. Zo kreeg hij haar in korte tijd tot het maken van 20 sommen. Hij wist haar te motiveren door te zien dat ze het niet slecht deed uit onwil. Wat een leerkracht he? Helaas ging het in groep 8 weer fout omdat die leraar het onzin vond. Tja, en daarom zit mijn tweede dochter gelukkig op speciaal onderwijs, daar is deze aanpak regel ipv uitzondering....

Marijke
Go to Top of Page

Teigetje
Moderator



Netherlands
881 Posts

Posted - 03/04/2010 :  12:04:17  Show Profile  Reply with Quote
Ik ken het probleem, maar ik zou er niet voor kiezen om het kind te vertellen dat M mooi is, terwijl het helemaal niet zo mooi gaat. Stel hij moet het jaar overdoen, hoe ga je dat naar hem verkopen? (iets wat ikme oprecht afvraag gezien we een zelfde situatie hebben met een kind wat blijft zitten voor de 2de keer waarbij wij dus wel gezegd hebben dat er dingen niet goed gaan...)
Go to Top of Page

els
Administrator



Netherlands
2017 Posts

Posted - 03/04/2010 :  12:19:14  Show Profile  Reply with Quote
hallo mic,
of ik er ervaring mee heb, ja zeker, heel veel.
F heeft groep 3 om die reden gedoubleerd, had aan het einde van de groep nog niet alle letters onder controle, dit was aan het einde van groep 3 de tweede keer nog op nivo 2de kwart groep drie, ik las en lees ierdere avond een bladzijde met hem.
nu zit hij in groep 5 (tenminste het nivo, het heet op speciaal onderwijs anders) en sinds begin dit schooljaar is er dyslectie uit gekomen.
ik zou je adviseren om via een gespecialiseert buro, bij ons was het de bascule in amsterdam, te laten onderzoeken.
dyslectie bij een ass kind moet namelijk op een andere manier onderzocht worden, daar kan ook de behandeling plaats vinden, ook dit is weer anders als bij een niet ass kind.( dit wordt vergoed door de ziektekostenverzekering, anders is het voor eigenrekening)
een vriendin van mij heeft een kind op het voortgezette onderwijs die nog niet voldoende kan lezen (dyslectie en onvoldoende actie op het basisonderwijs) zij zijn al vanaf begin van dit schooljaar bezig om hem te laten behande;len hier voor, maar dit wordt dus niet vergoed, had op de basisschool gemoeten, hoe maak je analfabeten.

ga er snel achteraan, het ligt niet aan de inzet van je kind, maar aan het letter en woordbeeld, mijn zoon kan woorden slecht "automatiseren", hij leest erg "spellend"
als hij eerder getest was, (geruststellen school, het is nog niet zo erg, hij moet gewoon veel lezen en een wachtlijst van een jaar) dan had hij nu al waarschijnlijk verder geweest.

els
Go to Top of Page

Marietje
Junior Member



Netherlands
110 Posts

Posted - 04/04/2010 :  12:58:26  Show Profile  Reply with Quote
Kan het ook zijn dat de concentratie moeilijk verloopt door teveel prikkels in de klas? Of dat je zoonshoofd te vol zit met van alles en nog wat?
Lukt het lezen beter als je hem afzondert in een prikkelarme omgeving?
Anders zou ik het ook laten onderzoeken.

gr Marietje
Go to Top of Page

mic
Starting Member

25 Posts

Posted - 06/04/2010 :  10:20:48  Show Profile  Reply with Quote
Hoi,

Bedankt voor de reacties. We gaan eerst eens even kijken wat de juf zegt. Als ik met hem lees dan merk ik echt dat hij moeite heeft zijn aandacht erbij te houden. En dan is dat niet alleen de omgeving die hem afleidt, maar hij gaat bijvoorbeeld met het boekje zitten wiebelen, of stelt ineens een vraag tussendoor over iets anders. Tevens blijft hij de o als een a spellen en de d,b en p door elkaar halen. Moeilijke woorden leest hij meestal wel redelijk, de de kleine woordjes, of de woordjes waar je een bepaalde klemtoon moet leggen kosten veel moeite. Het is me ook opgevallen dat het niet uitmaakt welk nivo het boekje is, boekjes van midden groep 4 of begin groep 3 leest hij op dezelfde manier.
Go to Top of Page

levis
Junior Member

Netherlands
396 Posts

Posted - 06/04/2010 :  13:51:37  Show Profile  Reply with Quote
Dat lijkt ook wel erg op dyslexie wat je nu beschrijft!

Succes Lianne
Go to Top of Page

sien
New Member



54 Posts

Posted - 06/04/2010 :  21:33:07  Show Profile  Reply with Quote
Gelukkig werken ze hier met eeenrapport op nivo van kind, mijn zoon heeft ook g op rapport.
We gaan hier naar een logopedist, die mijn zoon begeleid met lezen, ze is hierin gespecialiseert. We gaan onder schooltijd, zodat hij kan spelen als zijn vriensjes ook vrij zijn. We zijn er al jaren, hij gaat niet naar de praatjuf, maar naar de logopedist, hij heeft tijdstip bepaalt, want na al die jaren...
Ze werken daar met de les stof van school, maar met een extra hulp middel, kleuren blokjes, gebaren voor letters, we hebben een kaartenbak hiervoor gemaat.
Het is niet bewezen dat mijn zoon dislecsie heeft, mijn dochter wel, maar weten we pas sinds einde groep 8.
Bij haar moesten we verplicht lezen, tempo afstand, werkte alleen maar tegen ons, heeft een hekel aan lezen, vooral hardop. Bij mijn zoon nooit druk opgezet. leest met plezier heeft er geen erg in dat het niet altijd goed gaat.
Het voordeel is wel, mijn kinderen zitten op keine dorpsschool.
Go to Top of Page

mic
Starting Member

25 Posts

Posted - 06/04/2010 :  22:20:32  Show Profile  Reply with Quote
Mijn zoon zit gelukkig ook maar in een kleine klas (19 leerlingen),maar ik heb het idee dat de juf niet echt doorheeft wat er met hem aan de hand is. Hij kreeg vandaag zijn schrijfschrift mee naar huis. Hij had bij alle woordjes met een lange klank bv na, naa geschreven en alles wat op een d eindigt met een t geschreven (broot ipv brood). Als opmerking stond erbij: wat moet ik daar nu mee?
Tja, als zij het niet weet...?
Helaas poept hij sinds een paar weken ook weer in zijn broek (niet altijd, mar wel wekelijks).
We dachten dat we de goede kant op gingen, maar dat valt toch even tegen....pfff...ik zit wel te klagen zeg....
Go to Top of Page

blue
Average Member

598 Posts

Posted - 07/04/2010 :  10:36:07  Show Profile  Reply with Quote
Hallo Mic,

Misschien kun je met je zoon thuis oefenen. Zoals je hierboven een voorbeeld geeft van het woordje brood. Laat het hem dan verlengen laat hem dan zeggen brood - 2 broden, laat hem dan zeggen wat hoor je op het eind een -t- of een -d-, dus brood moet met een -d-.
Ook al is het maar 5 minuten per dag,hij zal het dan toch misschien wel opslaan.Op welke momenten poept hij dan in zijn broek, is dat op school of is dit thuis. Als het op school is, moet je eens kijken of hij vraagt om naar het toilet te gaan. Als hij dit doet en hij mag misschien niet van de juf naar het toilet, dan kan dit de oorzaak zijn.
Maak dan eventueel afspraken met de juf.
Thuis kun je misschien proberen om vaste tijden voor het toilet bezoek te plannen. Ook al heeft hij geen druk.

Succes

Blue

Go to Top of Page

anna-maria
Junior Member



298 Posts

Posted - 11/04/2010 :  21:40:49  Show Profile  Reply with Quote
Sterkte Mic, laat je niet uit het veld slaan!
Go to Top of Page

mic
Starting Member

25 Posts

Posted - 12/04/2010 :  22:54:00  Show Profile  Reply with Quote
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties. Vandaag een gesprek gehad met de juf van school en ze was ontzettend bezig ons af te houden, of hoe zeg je dat. We kunnen duidelijk merken dat ze echt niet weet wat PDD-NOS inhoudt en tot onze grote verbazing is het verslag gegaan naar een kennis die orthopedagoog is en ze willen haar mening horen....zonder onze toestemming!! Toen ik begon over dyslexie zei ze dat ze dat er niet in zag en toen ik het had over de fouten die hij steeds weer opnieuw maakt, zij ze dat hij dat op school niet deed. Ik vertelde toen dat ik dat uit zijn schrijfschriftje van school had en toen viel ze stil. Ten opzichte van vorig rapport is hij verder achter gaan lopen op de rest van de kinderen, maar ze zei dat hij wel goed zijn best deed. Maar dat we maar thuis meer moesten gaan lezen, dan zou dat wel bijtrekken. Tja, ik kan het kind ook iedere dag een uur laten lezen....
In ieder geval heb ik wel heel duidelijk kunnen maken dat hij thuis steeds meer problemen gaat krijgen en dat we duidelijk merken dat hij het allemaal niet goed aan kan.
We weten nu eigenlijk niet goed wat we moeten, we hebben de school toch nodig om daar hulp te krijgen in de vorm van een rugzak. Maar zij willen het allemaal maar "binnen de school houden".
Heeft iemand tips?
Go to Top of Page

scarabee3
Junior Member



Netherlands
146 Posts

Posted - 13/04/2010 :  07:48:42  Show Profile  Reply with Quote
Hoi Mic,

Jij als ouder bent degene die uiteindelijk de LGF aanvraagt, school moet inderdaad nogal wat papierwerk aanleveren. Eigenlijk moeten ze zeggen dat ze handelingsverlegrn zijn. Dat is voor menig school toch wel errug lastig, zeggen dat je iets niet kunt ......
Onze ervaring is dat juist het niet goed in kunnen vullen van de papierwinkel, met van ons uit (met hulp van de thuisbegeleider) heel duidelijk de situatie geschetst is dat school het niet niet kon. Rugzakje toegekend.

Voor ons pakte dit heel vervelend uit, rugzakje is immers ook de voordeur voor SO en na een jaar (doordat de indicatie net voor de zomer binnen kwam kreeg school ook voor het lopende jaar al geld, terwijl ze er niks voor gedaan hadden) zeiden ze: "jullie hebben gelijk, we kunnen het niet, plaats hem maar op de wachtlijst van het SO" en daarmee was voor hen de kous af.

Wat die mogelijke dyslexie betreft, blijf je gevoel volgen .......... ook hier zij school geen dyslexie, we hebben 6 jaar lang iedere dag een half uur gelezen, ook in weekenden/vakanties .......... dochter redde het. Totdat ze op het VO zat. Opmerking die de onderzoeker plaatste "had in die zes jaar ook maar iedere dag Engels, Duits en Frans gelezen ............ had het nog langer geduurt vordat ze door de mand gevallen was" Juist kinderen met een goed geheugen kunnen compenseren en dat heeeeel lang volhouden.

Groetjes,
Go to Top of Page

Teigetje
Moderator



Netherlands
881 Posts

Posted - 13/04/2010 :  14:04:13  Show Profile  Reply with Quote
Mic,

Wil jij je zoon wel op een school hebben die alles blijft ontkennen en blijkbaar niet aan zijn behoeften voldoet? Want ook met een rugzak is er inzet van school nodig.
Is er een intern begeleider op school aanwezig, vraag daar dan een gesprek mee aan.

Ik heb ook een kind wat ontzettend zijn best doet, maar zo gefrustreerd is dat het niet lukt, dat hij helemaal niets meer doet, waardoor de achterstand groter en groter wordt. Wij zijn al 2 en half jaar bezig om hulp voor hem te krijgen maar omdat wij dat traject zelf hebben gestart via de kinderarts en GGZ deed school niks...
Go to Top of Page

mic
Starting Member

25 Posts

Posted - 13/04/2010 :  14:50:32  Show Profile  Reply with Quote
Bij ons is het traject ook via de kinderarts gestart en daar ondervinden we alleen maar hinder van, we worden van het kastje naar de muur gestuurd. We hebben nu tijdelijk hulp van mee, maar die mogen officieel geen hulp bieden omdat onze zoon een hoger IQ heeft als 80.
En de organisatie die de diagnose heeft gesteld, hadden te weinig ervaring met deze klachten. We zijn ook al bij een andere praktijk geweest, maar daar konden we alleen terecht met een PGB, maar we hadden toen de officiele diagnose nog niet eens.

We zijn nu ook serieus aan het overwegen om hem aan te melden voor speciaal onderwijs, maar die stap is voor ons nu even te groot...allemaal te veel in 1 keer.
Vanmorgen is mijn man naar de juf gegaan en heeft daar aangegeven dat ze niet zonder onze toestemming medische gegevens aan iemand anders mogen geven en dat wij daar eerst toestemming voor moeten geven. Dat begreep ze wel, maar eigenlijk zijn ze in overtreding! We gaan nu met spoed een gesprek aanvragen met de remedial teacher op school en als ze geen ervaring hebben met autisme, gaan we toch maar serieus overwegen hem naar een andere school te doen.
Go to Top of Page

els
Administrator



Netherlands
2017 Posts

Posted - 13/04/2010 :  17:12:51  Show Profile  Reply with Quote
hier een waargebeurt verhaaltje waar je haren van recht over eind gaan staan.
een jongen, zat op het speciaal onderwijs vanwegen zijn leerprestaties, geen ass.
hij heeft een spaakgebrek, welke weet ik niet, heeft laat leren praten en praat (14 jaar) nog niet helemaal duidelijk. ook in het speciaal onderwijs zijn de leerprestaties niet echt geweldig, maar grote inzet en krijgt les op zijn nivo.
tot zover niet echt een raar verhaal, thuis merken ze dat hij niet echt zogoed leest, school doet het af met dat hij een laag IQ heeft.
in groep 8 eindelijk een docent die zich er echt in gaat verdiepen.
wat blijkt: jongen kan eigenlijk gewoon niet lezen, had eigenlijk al die jaren logopedie moeten hebben, zijn lezen en taal begrip komen namelijk voort uit zijn speektaal probleem, geen laag IQ, tenminste niet zo dat dat het probleem is.
ouders zijn al die jaren aan het lijntje gehouden, hij gaf geen problemen op school, dit in tegenstelling tot hun andere kind waar ze voor naar school moesten blijven komen (andere school)
er was geen raportage van al die jaren hoe hij gefunctineert had, wat de school allemaal er aan gedaan had, geen relevate tests, niets van dat al. er was onvoldoende tijd om het allemaal alsnog te doen.

situatie nu, hij zit op het voortgezet onderwijs, hij kan niet lezen en het hem alsnog bijbrengen zal zo intesief zijn dat het heel veel geld zal kosten, niet betaalbaar voor school uit hun budget, ouders kunnen dit ook niet betalen, verschillende keren tot bij de rechter geweest om hier van instanties geld voor te krijgen, maar ook al is iedereen vol begrip, ook de rechter spreekt schande, maar in nederland is het zo dat dit op de basisschool bij gebracht moet worden en als dat niet zo is, dan is er niets meer te doen op het voortgezette om daar geld voor tekrijgen.

hij leest nu per pc, daar word de text gescant en dan wordt het hem voor een oortelefoontje voor gelezen, de werkgever van een van de ouders heeft dit bedrag geschonken voor dit programma, wand ook hier zijn geen fonsen voor.

dus leet je niet in slaap sussen door mensen waarvan je denkt dat ze er verstand van hebben.
en let op dit was dus geen reguliere school he.
els
Go to Top of Page

Teigetje
Moderator



Netherlands
881 Posts

Posted - 13/04/2010 :  18:01:11  Show Profile  Reply with Quote
Hoi Mic,

Ik was ook in de veronderstelling dat omdat we via een kinderarts kwamen, het wel makkelijker zou gaan... Maar het is een vreselijke nachtmerrie en pas nu, 2 en half jaar later is op ons initiatief onze zoon op een diagnostiek plek gekomen en dit traject duurt 3 weken en na 1 1/2 week kreeg ik de kinderpsychiater aan de lijn: "we vermoeden dat hij autisme heeft".... In plaats van blij en opgelucht ben ik intens boos omdat we zolang aan het lijntje gehouden zijn, omdat we een kind hebben wat 2 keer groep 3 gedaan heeft en niet overkan naar groep 4. Omdat hij verdorrie een bovengemiddeld IQ heeft en hij het klassikaal niet trekt.

Probeer je met die orthopedagoog voor ogen te houden wat het einddoel is. Het is niet netjes dat het zonder toestemming is gegaan, maar het gaat uiteindelijk wel je zoon helpen (tenminste, als de orthopedagoog ook niet zegt:"jullie zijn er zelf al mee bezig, dus doe ik niets")

Ow ja: Hebben jullie ook aan een SBO als tussenoplossing gedacht? Daar zijn de wachtlijsten vaak korter en wij zijn daar uitermate tevreden over bij onze oudste dochter.

Els, jouw verhaal is ook gewoon schokkend. Dat er gewoon niemand is geweest die zag dat het kind niet kon lezen en nu zoveel achterstand heeft dat hij waarschijnlijk nooit een normale opleiding kan volgen...
Go to Top of Page

doremifasol
Advanced Member



Netherlands
5410 Posts

Posted - 13/04/2010 :  18:46:07  Show Profile  Visit doremifasol's Homepage  Reply with Quote
Mijn sbo school zaten klote kinderen op op een paar na dan dus dat zegt niks...
Go to Top of Page

mic
Starting Member

25 Posts

Posted - 26/04/2010 :  23:02:06  Show Profile  Reply with Quote
Hoi,

ondertussen hebben we een gesprek gehad met de rt samen met de leerkracht op school. We zijn eigenlijk tot de conclusie gekomen dat de spanningen thuis te hoog oplopen, doordat hij al zijn energie op school gebruikt. Eindelijk begreep de juf wat het probleem is. Ik hoop echt dat dit ook tot een soort van oplossing gaat leiden. De juf gaf aan dat in dit geval misschien toch speciaal onderwijs beter is voor hem. Ze vindt hem enorm intelligent, maar hij meet zich alleen met de beste kinderen uit de klas, wat niet reeel is. Daardoor gaat hij op zijn tenen lopen. We gaan in ieder geval een rugzak aanvragen. Ik hoop dat we snel verbetering merken, want het gaat er thuis niet op vooruit....we zitten er beiden helemaal doorheen...pfff...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Kind met autisme © Kind met autisme Go To Top Of Page
Deze pagin is in 0.33 seconden opgebouwd. Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05