Kind met autisme
Kind met autisme
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 PGB, hulpverlening en hulpmiddelen
 PGB hoe moet dat / werkt dat?
 Hoeveel pgb is normaal?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linda renkli
New Member

Netherlands
81 Posts

Posted - 11/03/2008 :  09:16:14  Show Profile  Reply with Quote
Ik ben heel benieuwd wat jullie krijgen per jaar voor het pgb? De verhalen zijn nogal wisselend. Mijn pgb is voor tijdelijk verblijf en voor onderst in uren. 7 uur per week. Maar ik zou graag activerende begeleiding willen aanvragen. Cem heeft klassiek autisme en zit momenteel op een RENN 4 school. De ene krijgt soortgelijk kind, 30.000 pgb de ander 14.000. Hoe pak ik dat aan? En wat is normaal?

Groetjes Linda

Mammavanvijf
Advanced Member

Netherlands
2632 Posts

Posted - 11/03/2008 :  11:25:53  Show Profile  Visit Mammavanvijf's Homepage  Reply with Quote
Dat is per kind en per bureau verschillend.

Eigenlijk zou je voor je zelf moeten berekenen wat jij nodig hebt aan PGB om zorg in te kopen, en dat als doel stellen.

Leuk 30.000 euro, maar als je het niet gebruiken hoeft, is het zonde om het eerst te moeten ontvangen, zeker omdat er wachtlijsten zijn.
Go to Top of Page

linda renkli
New Member

Netherlands
81 Posts

Posted - 11/03/2008 :  15:47:41  Show Profile  Reply with Quote
Het is niet de bedoeling om zoveel mogelijk te vragen maar ben benieuwd wat je redelijkerwijs kunt vragen!! Dat je dus niet benadeeld wordt!. Ik red het nu niet helemaal met mijn pgb. Dus ik doe een poging om act begel aan te vragen. Maar we kunnen wel eens vertellen wat we krijgen kun je misschien wel wat mee. Lijkt me toch niet goed dat het verschilt per regio.
Go to Top of Page

Mammavanvijf
Advanced Member

Netherlands
2632 Posts

Posted - 11/03/2008 :  22:55:16  Show Profile  Visit Mammavanvijf's Homepage  Reply with Quote
Dat was ook niet de bedoeling van wat ik zei hoor. Natuurlijk is het niet de bedoeling om zoveel mogelijk eruit te halen. Sorry als je het zo opvatte. Ik bedoel er alleen mee te zeggen dat elk bureau andere indicaties adviseren. Zelfs op het zelfde bureau denken ze er anders over. Ik kan je dus niet zeggen wat het gemiddelde is, wel wat "standaard" gegeven wordt.

1 etmaal per week kort verblijf
1-3 uur ondersteunende begeleiding (wat over het algemeen aan het kort verblijf moet worden toegevoegd)

De rest is afhankelijk van jullie situatie. Soms zijn ze heel erg royaal en krijg je veel meer dan je nodig hebt (dat is wat ik wilde zeggen eigenlijk). Dat hebben ze ook bij één van mijn kids gedaan. Ik krijg voor hem zooooo veel PGB dat ik het niet eens op krijg als ik het zou willen (kan wel 10 x naar Turkije voor een zorg vakantie bijvoorbeeld). Er zit dus helemaal geen logica in.

Daarom mijn advies, zet gewoon eens op papier waar jij PGB voor zou willen gebruiken. Korte opvang, vakantie opvang, middag opvang, extra zwemlessen, oppas, muziek therapie etc.
Een beetje goede bureau zal naar aanleiding van jullie behoefte een indicatie afgeven.

Dus echt... ik wilde je in geen enkel opzicht kwetsen of beledigen. Sorry als het zo over kwam.

Groet, Nathalie
Go to Top of Page

linda renkli
New Member

Netherlands
81 Posts

Posted - 12/03/2008 :  09:23:37  Show Profile  Reply with Quote
Nee joh, maar ik was gewoon nieuwsgierig. Ik heb inderdaad TV en ondersteunende begel. in uren cat 3. Maar ik wil graag met hem naar de zorg boerderij en muziektherapie. Moet ik dan activerende begeleiding aanvragen of meer onderst uren?

Ik had een gesprek met mijn directeur en hij zei dat ik veel meer kon aanvragen terwijl ik het nu al best veel vind. Alhoewel het allemaal opgaat. En dus deze extra dingen zelf moet betalen! Ik ga het gewoon proberen!!

Bedankt voor je reactie!!!Super!!
Go to Top of Page

Ilou
New Member

Netherlands
54 Posts

Posted - 12/03/2008 :  22:36:30  Show Profile  Reply with Quote
Hoi Linda,

Ik lees deze topic met veel belangstelling want ook ik ben hier benieuwd naar. Mijn aanvraag is pas gedaan en wij wachten nog op een indicatie. Mijn dochter is 7 klassiek autist met ODD tic-stoornis en TIQ 77.
Wij hebben aangevraagd:
OB-alg klasse 3
TV 2 etmalen per week + ob dagdelen klasse 2
AB-alg klasse 1 (meerdere doelen)

Groetjes,

Ilou
Go to Top of Page

Marijke
Administrator

Netherlands
5616 Posts

Posted - 13/03/2008 :  01:06:47  Show Profile  Visit Marijke's Homepage  Reply with Quote
Hoi Linda,

Het is heel moeilijk om vooruit te denken over wat je nodig hebt. Wat je kan doen is vragen waarvoor mensen PGB aanvragen, dan krijg je een idee wat er mogelijk is. Je kunt bijvoorbeeld een oppas betalen of iemand die je kind echt begeleid op bepaalde knelpunten (samen spelen, emoties leren, fietsles dat soort dingen), je kunt er logeerweekenden mee betalen .....anderen hebben vast nog meer input.

Marijke
Go to Top of Page

natasja_999
Junior Member

Netherlands
130 Posts

Posted - 13/03/2008 :  09:36:47  Show Profile  Reply with Quote
Hoi,
Wij hebben voor Dennis VT, daaraan gekoppeld OB, en daarnaast OB Algemeen. Alles is klasse 1. Het komt neer op een kleine 9000 euro per jaar. Voor ons is dat op dit moment voldoende (zeker nu Dennis naar het speciaal onderwijs gaat en daar veel sova krijgt), ik heb niet het idee dat we nu meer zorg nodig hebben. Omdat ik het ieder jaar opnieuw moet aanvragen kan ik steeds bekijken of we meer nodig zouden hebben (of minder, kan natuurlijk ook). Het is inderdaad in het begin moeilijk om vooruit te kijken, maar als je al een tijdje PGB hebt zit je er helemaal in en weet je precies welke zorg je wilt hebben, wat het ongeveer kost, etc.
Ik vind PGB echt een supersysteem, zorg op maat waar en wanneer jij dat zelf wilt. Ik maak helemaal geen gebruik van therapie, sova training, ouderbegeleiding of dat soort dingen die de GGZ aanbiedt (de GGZ Utrecht biedt ook wel erg weinig aan is mijn ervaring, bovendien vind ik het niet handig om voor zorg die zij bieden telkens naar Utrecht te komen, ik heb immers nog twee jongere kinderen). Dankzij PGB zijn we niet afhankelijk van de GGZ en kunnen we toch de zorg inkopen die Dennis nodig heeft. En het lijkt me voor de overheid nog goedkoper ook! Jammer dat laatst uitgebreid in de krant stond dat er gefraudeerd wordt met pgb. Raar eigenlijk, als ik ga frauderen dan doe ik toch mijn kind ontzettend tekort? Hij krijgt dat PGB niet voor zijn zweetvoeten!
Groetjes,
Natasja.
Go to Top of Page

linda renkli
New Member

Netherlands
81 Posts

Posted - 13/03/2008 :  10:39:07  Show Profile  Reply with Quote
Hoi allemaal,
Ik heb nu TV en onderst begel in uren klasse 3. Maar ik kan Cem naar de zorgboerderij doen en muziektherapie werkt heel goed bij hem. Dus activerende begeleiding aangevraagd. Ben benieuwd. Achterstand bij jeugdzorg is 4,5 maanden. Dus verlenging van PGB ook op tijd aanvragen!!! Klaar is klaar!!!
Go to Top of Page

Ilou
New Member

Netherlands
54 Posts

Posted - 25/03/2008 :  14:25:22  Show Profile  Reply with Quote
Hoi Linda,

Ben benieuwd of je de AB krijgt, laat je het even weten? Hopen dat het lukt!

Groetjes,

Ilou
Go to Top of Page

diana
Junior Member

Netherlands
472 Posts

Posted - 26/03/2008 :  16:00:59  Show Profile  Reply with Quote
Hoi Linda,

het valt en staat met je aanvraag. Wij krijgen inmiddels zo'n 27.000 euro en kunnen er nog 9.000 bij krijgen. Omdat ik die voorlopig niet nodig heb, wacht ik daar nog mee.

groetjes, Diana
Go to Top of Page

Marijke
Administrator

Netherlands
5616 Posts

Posted - 26/03/2008 :  19:39:18  Show Profile  Visit Marijke's Homepage  Reply with Quote
Hoe meer hulpvragen geformuloeerd en goedgekeurd hoe meer je krijgt volgens mij...het is dus zaa die hulp goed te formuleren en onderbouwen.

MArijke
Go to Top of Page

Ilou
New Member

Netherlands
54 Posts

Posted - 27/03/2008 :  13:18:05  Show Profile  Reply with Quote
Hoi Linda,

Ik heb net te horen gekregen dat we alles krijgen toegekend wat ik heb aangevraagd voor mijn dochter! + klasse 2 Pv. Ik ben zo blij!!!!!!! Mijn aanvraag is 29 februari ingevoerd en ik heb gisteren via de website van het Ciz een mail verzonden omdat bij navraag mijn aanvraag nog niet in behandeling was genomen door een indicatiesteller. De mevrouw die mijn aanvraag vandaag heeft opgepakt belde mij vanuit haar huis nav mijn mail en ik heb net gehoord dat alles wordt toegekend!!!!!!!

Edited by - Ilou on 27/03/2008 13:43:02
Go to Top of Page

Teigetje
Moderator

Netherlands
881 Posts

Posted - 27/03/2008 :  14:31:39  Show Profile  Reply with Quote
Wat fijn voor jullie! Het gaat vast goed besteed worden! ;)

Groetjes Martha
Go to Top of Page

Ilou
New Member

Netherlands
54 Posts

Posted - 27/03/2008 :  18:57:02  Show Profile  Reply with Quote
Martha, het gaat zeker goed besteed worden!! Nu het rond is weet ik ineens niet waar ik moet beginnen, haha. Logeerboerderij hebben wij al uitgezocht. Nu de TOG nog en ons jaar kan al niet meer stuk!
Go to Top of Page

serkeranne
Starting Member

Netherlands
10 Posts

Posted - 05/03/2011 :  23:39:46  Show Profile  Reply with Quote
hallo allemaal ik ben moeder van een 7 jaar jongetje met pdd nos. Wat is een zorgboederij? en ben nieuw weet niet zo veel over pgb Wat kun je aanvragen, en wat betreft de klasse kan iemand mij alstublieft toelichten.
Go to Top of Page

gridje 69
Junior Member

Netherlands
309 Posts

Posted - 07/03/2011 :  15:39:41  Show Profile  Reply with Quote
hoi serkeranne

een zorgboerderij is een boerderij waar mensen/kinderen met een beperking naar toe kunnen om even van huis te zijn en te helpen met de dieren enz.
ze kunnen er vaak ook logeren en op de boerderij waar onze zoon komt worden ook uitstapjes georganiseerd.
onze zoon gaat er graag heen en voor ons[ de rest van het gezin] is het ook wel even lekker om eens dingen te kunnen doen zonder rekening hoeven houden met zijn autisme.

de klasse voor begeleiding wordt bepaald naar de hulpvraag die jij hebt voor je kind.

je moet eerst goed bekijken wat je voor begeleiding of hulp wilt voor je kind.
dan ga je een aanvraag doen.
dan wordt er gekeken wat je kind nodig heeft in een gesprek en aan de hand daarvan krijg je pgb.
misschien moet je eens contact opnemen met MEE. die weten wel waar en hoe jij een pgb aan kunt vragen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Kind met autisme © Kind met autisme Go To Top Of Page
Deze pagin is in 0.23 seconden opgebouwd. Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05