Kind met autisme
Kind met autisme
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Ervaringsverhalen
 Doe je verhaal...
 goede fijne en grove motoriek
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

valessie
Starting Member

7 Posts

Posted - 22/06/2007 :  14:02:03  Show Profile  Reply with Quote
herkennen jullie dit? mijn zoontje is 3,5 en maakt zelfs de knoopjes van zijn shirt dicht(van de kraag) ook doet hij zelf kettingen om met hele kleine sluitinkjes. maar ook zijn grove motoriek is goed, salto s maken springen,koprollen allemaal geen probleem. hij kan heel lang geconcentreerd bezig blijven met friemels..

n/a
deleted

2154 Posts

Posted - 22/06/2007 :  16:40:13  Show Profile  Reply with Quote
Totaal niet herkenbaar
Onze Nick (9 jaar) heeft juist een enorm slechte motoriek. Zowel fijn als grof is slecht ontwikkeld.
Schrijven is een drama, en fietsen deed hij pas toen hij 7 was, en nog steeds is hij een gevaar op de weg.
Hij rent nog steeds als een teletubbie, en spelletjes met een bal zijn ook geen goed plan.
Het is een echt houten Klaas, maar wonder boven wonder gaat de Budo (soort judo) op school wel heel goed.

Maar ik herken het wel van onze dochter (nu 6 jaar), zij kleede zichzelf ook al helemaal aan toen ze 3 was, inclusief sokken en schoenen en knopen en ritsen.
En zij fietste al zonder zijwielen voor haar derde verjaardag. Ze is nog steeds een enorm lenig meiske en ze beweegt erg graag.
Maar Lisa heeft geen diagnose, dus dat is misschien niet helemaal relevant in dit geheel.

Geluk is een richting, geen punt!
Go to Top of Page

windy
Advanced Member

Netherlands
2601 Posts

Posted - 22/06/2007 :  16:58:06  Show Profile  Reply with Quote
Ik zou willen dat ik het herkende Valessie,maar helaas pindakaas.

Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.
Go to Top of Page

n/a
deleted

131 Posts

Posted - 22/06/2007 :  17:08:37  Show Profile  Reply with Quote
jordy's grove motoriek is ook altijd heel erg goed geweest.
hij slingerde met zijn 3 jaar als een aap aan het klimrek. fietsen is ook nooit een probleem.
hij is de laatste jaren wel een beetje steviger geworden waardoor zijn motoriek wat minder is.
zijn fijne motoriek was ook altijd wel oké. maar als iets hem niet snel genoeg lukt wordt hij boos. niet dat hij het dan opgeeft dan, al zou ik het soms willen, nee hij gaat door tot het lukt. hij raakt dan wel erg gefrustreerd.
herken je dat bij jouw zoontje?
Go to Top of Page

saskia
Advanced Member

2396 Posts

Posted - 22/06/2007 :  17:19:09  Show Profile  Reply with Quote
De fijne motoriek is bij Sig van kleins af aan best goed geweest. De grove (nog steeds) niet.
Maar zoals je hier ook wel leest Valessie: geen enkel kind - ook geen enkel autistisch kind - is gelijk. Het hoeft dus allemaal niets te zeggen, maar tegelijkertijd kan het juist vanalles zeggen. Dat is het moeilijke. Meid, probeer eerst rustig de uitslagen van de onderzoeken af te wachten. En schrijf alvast alle vragen die je hebt op. Als je dan een gesprek ingaat heb je alvast wat op papier, wat je graag wil weten. Succes!!!

Sas
Go to Top of Page

n/a
deleted

345 Posts

Posted - 22/06/2007 :  19:11:56  Show Profile  Reply with Quote
Ieder kind verschillend. Daarnaast zijn dingen die lastig zijn / anders gaan nog wel eens niet éénduidig. Bij ons tenminste.
Want waarom maakt een autist met de ene mens wel contact en met de ander niet? Aan ons werd vertelt dat dat te maken heeft met of het contact past in de beleving van de autist. Als Anne er zelf wat aan heeft, maakt hij wel contact, anders niet. Dat klinkt weinig sociaal. Maar ja dat niet sociale hoort immers bij het autistische. Toch is het niet zo dat hij nooit aan een ander denkt. Kreeg hij als jonger kind van de buurvrouw iets lekkers, vroeg hij altijd of hij ook iets voor Willem mocht. En andersom ook.
Contact maken kan ook samenhangen met je wel of niet veilig voelen. Contact met leeftijdsgenoten roept toch ook vaak competitie op. Daarom is een oudere vriend of juist veel jongere vriend veel veiliger.
Zo vind ik de motorische problemen van Willem en Anne ook niet zo eenduidig. Want Willem heeft wel een goede fijne motoriek. Dat zag je steeds als hij met zijn strijkkralen bezig was. Eindeloos. Toch is schrijven een crime. Nu hij veel met een laptop mag werken, gaat het veel beter. Het schrijven wat hij nog moet, is veel minder belastend en daardoor een slag beter.
Grof motorisch wordt Willem extreem onhandig genoemd. Maar met zijn altijd goede wil, compenseert hij nog heel wat.
Willem kon veters lussen toen hij 14 was en heeft nog het liefst instappers. Anne was sneller, hij keek het van Willem af. Dus kon hij het toen hij 12 was. En never kleding met knoopjes. Ook aan de broek niet.
En Willem en Anne hebben beiden een vrij lage fiets, want op en afstappen is een vak apart.
Ik denk wel dat PDD.NOS kinderen nog weleens een combinatie van probleemgebieden hebben. Bijvoorbeeld PDD.NOS en ADHD of PDD.NOS en dyspraxie. Dyspraxie staat voor ernstige motorische problemen. Ik heb wel het idee dat autistische kinderen mogelijk meer dan gemiddeld motorisch gestremd zijn. Maar volgens mij is het niet per definitie aan elkaar gekoppeld.

Als iemand met autisme zegt dat het mooi weer is, dan is dat ook zo.
Go to Top of Page

valessie
Starting Member

7 Posts

Posted - 22/06/2007 :  20:18:36  Show Profile  Reply with Quote
ok want dat was ook iets wat juist opviel dat zijn motriek juist vooruit loopt op de ontwikkeling van een kind van zijn leeftijd.
en over fietsen gesproken we hebben een maand geleden zijn zijwieltjes eraf gehaald en...hij fietste weg zonder te slingeren of wat dan ook het leek wel of i nooit met zijwieltjes had gefietst!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Kind met autisme © Kind met autisme Go To Top Of Page
Deze pagin is in 0.27 seconden opgebouwd. Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05